موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها سازمانی است در ایران که بر طبق قانون میتواند استاندارد رسمی فرآورده‏ها را تعیین و تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورایعالی استاندارد اجباری اعلام نماید. وظایف و هدفهای موسسه عبارتست از:

( تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی – انجام تحقیقات بمنظور تدوین استاندارد بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و افزایش کارائی صنایع در جهت خودکفائی کشور- ترویج استانداردهای ملی – نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری – کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استانداردهای اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی کنترل کیفی کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی راهنمائی علمی و فنی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان – مطالعه و تحقیق درباره روشهای تولید، نگهداری، بسته بندی و ترابری کالاهای مختلف – ترویج سیستم متریک و کالیبراسیون وسایل سنجش – آزمایش و تطبیق نمونه کالاها با استانداردهای مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقایسه‏ای و صدور گواهینامه‏های لازم ) .

موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بین المللی استاندارد می باشد و لذا در اجرای وظایف خود هم از آخرین پیشرفتهای علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می نماید و هم شرایط کلی و نیازمندیهای خاص کشور را مورد توجه قرار می دهد.

اجرای استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمتها می شود.

کمیسیون آئین کار محاسبه ظرفیت وزنی سالنهای نگهداری سرد خانه مواد غذایی

فهرست مطالب

 

” آئین‏کار محاسبه ظرفیت وزنی سالنهای نگهداری سردخانه مواد غذائی “

هدف و دامنه کاربرد

تعاریف و اصطلاحات

روش محاسبه ظرفیت وزنی

  ” آئین‏کار محاسبه ظرفیت وزنی سالنهای نگهداری سردخانه مواد غذائی “

  ۱ ـ هدف و دامنه کاربرد

 هدف از تدوین این آیین‏کار ارائه روش محاسبه ظرفیت وزنی سالنهای نگهداری مواد غذائی در سردخانه ( اعم از بالای صفر و زیر صفر ) می‏باشد که در آن برای چیدن کالا از باکس پالت۱ استفاده می‏شود .

  ۲ ـ تعاریف و اصطلاحات

 در این آیین‏کار واژه‏ها و اصطلاحات با تعاریف زیر بکار برده می‏شود :

 ۲-۱- ظرفیت درونی ـ منظور از ظرفیت وزنی هر سالن برای هر کالا وزن آن مقدار کالای مورد نظر است که می‏توان با رعایت آیین‏کار شماره ۳۳۹۹ ایران ( روش چیدن کالا در سردخانه مواد غذائی ) با دسترسی کم و زیاد در حجم مفید سالن مورد نظر چید .

 ۲-۲- سردخانه مواد غذائی ـ به آیین‏کار شماره ۱۶-۱۸۹۹ ایران ( ساختمان , تأسیسات , تجهیزات فنی , بهداشت و نگهداری سردخانه مواد غذائی ) مراجعه شود .

 ۲-۳- سالن نگهداری ـ فضای محصور , مسقف و عایقکاری شده‏ای در مجموعه بنای سردخانه است که مجهز به تجهیزات سرمازا بوده و بطور خاص برای نگهداری مواد غذائی طراحی شده است .

 ۲-۴- حجم مفید سالن نگهداری ـ عبارتست از آن قسمت از حجم سالن که می‏توان در آن بسته‏های کالا را چید .

 به بیان دیگر حجم سالن منهای فضاهای خالی مندرج در بند ۵ آیین‏کار شماره ۳۳۹۹ ایران .

 ۲-۵- ضریب وزنی کالا ـ عبارتست از وزن کالای معین در بسته بندی مشخص که در واحد حجم ( متر مکعب ) می‏توان چید .

 ۲-۶- ظروف مناسب ـ عبارتست از ظروفی که ابعاد آن طبق استاندارد و آیین‏کارهای مربوطه طوری باشد که بیشترین حجم داخل باکس پالت‏ها را اشغال نموده و جنس و ساختار آن با شرایط موجود در سالن نگهداری سردخانه منطبق باشد .

  ۳ ـ روش محاسبه ظرفیت وزنی

 ظرفیت وزنی هر سالن نگهداری به شرح زیر محاسبه می‏شود :

 ۳-۱- تعداد باکس پالت‏هایی که می‏توان در سالن مورد نظر با توجه به ابعاد آن و ابعاد سالن و رعایت موارد مندرج در آیین‏کار شماره      چید مشخص شود .

 ۳-۲- حداکثر تعداد ظروف کالا را که با توجه به ابعاد آن می‏توان در هر باکس پالت چید مشخص نمود .

 ۳-۳- متوسط وزن کالای موجود در هر ظرف مشخص شود .

 ۳-۴- با استفاده از فرمول زیر ظرفیت وزنی سالنهای مورد نظر را برای هر یک از کالاهای قابل نگهداری در سردخانه محاسبه کنید :

 Cw = N.n.Wm

 که در آن :

= Cw ظرفیت وزنی سالن مورد نظر است .

= N تعداد باکس پالت‏هایی که می‏توان در سالن مورد نظر چید .

= n تعداد ظروفی است که می‏توان در باکس پالت چید .

= Wm وزن کالایی است که بطور متوسط در هر ظرف وجود دارد .

 برای راهنمائی بیشتر در مورد وزن بعضی از کالاها در حجم باکس پالتها و حجم ظروف بسته بندی و یا واحد حجم می‏توان به جدولهای پیوست مراجعه نمود .

2 پاسخ به آئین کار محاسبه ظرفیت وزنی سالنهای نگهداری سردخانه مواد غذائی
  1. با سلام
    چگونه یک سرد خانه با ظرفیت ۳۸۰۰۰۰ تن به بخش های مختلف تقسیم میشود.


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *