مراد آقابالازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با تشریح آخرین وضعیت سردخانه‌های آذربایجان غربی اظهار داشت: انجمن صنفی سردخانه داران استان تحت پوشش اداره کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی است که از سال ۷۴ با عضویت ۳۵ سردخانه در استان کار خود را آغاز کرده و  از ۳۱۰ سردخانه موجود در استان فقط ۲۵ سردخانه عضو این انجمن نیستند.

وی در مورد ظرفیت سردخانه‌های آذربایجان غربی افزود: این سردخانه‌ها ظرفیت بارگیری ۹۵۰ هزار تن را دارند و حدود یک صد و ۵۰ هزار تن ظرفیت در حال احداث است که از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده و با راه‌اندازی این واحدها ظرفیت سردخانه‌های استان به یک میلیون و یک صد هزار تن می‌رسد.

آقابالازاده گفت: تولید میوه سیب استان حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که حداکثر ۷۵۰ الی ۸۰۰ هزار تن روانه سردخانه‌ها می‌شوند و همیشه فضای خالی در سردخانه‌ها وجود دارد و متأسفانه به لحاظ نبود کارشناس و دادن مجوزهای فراوان با اشباع سردخانه‌ها روبه‌رو هستیم.

رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران  آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: به سبب وجود فضای رقابتی بین سردخانه داران، برای جذب مشتری قیمت انبار کردن میوه ها را پایین‌تر می‌آورند که حتی پایین‌تر از نرخ مصوب دولت تعیین می‌کنند و در این راستا تصمیمی اتخاذ شده که در ۲ سال اخیر هیچ‌گونه مجوزی به احداث سردخانه‌های جدید صادر نمی شود.

وی تصریح کرد: نرخ مصوب توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می‌شود و در کل سردخانه‌های کشور اجرایی شده و مهر ماه هر سال این سازمان با بررسی درخواست‌ها از استان‌ها، نسبت به افزایش هزینه‌ها و تورم اقدام می‌کند.

رئیس انجمن صنفی سردخانه‌داران  آذربایجان‌غربی در ارتباط با مشکلات مالیاتی سردخانه‌های میوه گفت: سازمان دارایی بهره‌برداری سردخانه‌ها را حداکثر ظرفیت سردخانه در نظر می‌گیرد ولی درحالی‌که این روال رعایت نمی‌شود و حدود نیمی از ظرفیت سردخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و گاهی به اصرار سردخانه‌ها بازدید از طرف سازمان دارایی به عمل می‌آید ولی غالباً ظرفیت اسمی لحاظ می‌شود و برحسب آن مالیات می‌گیرند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *