یکی از مهمترین عواملی که درانتخاب اواپراتور باید درنظر گرفت، اختلاف دمای اواپراتور (TD) می باشد.
این مقدار برابر اختلاف میان دمای هوای ورودی به اواپراتور( که معمولاً همان دمای هوای داخل سالن سرد درشرایط طرح در نظر گرفته می شود) و دمای اشباع مبرد داخل اواپراتور می باشد.
معمولاً اواپراتورهای سیستم تبرید را بر اساس TD آنها درکاتولوگ ها دسته بندی می نمایند.
ارتباط میان ظرفیت اواپراتور و TD آن در شکل زیر نشان داده شده است.
ملاحظه می گردد که ظرفیت اواپراتور با مقدار TD آن تغییر می کند.

Evaporator

یعنی اگر اواپراتوری دارای یک ظرفیت مشخص در TD معادل ۱(oF) باشد ، آنگاه ظرفیت آن دقیقاً ده برابر می شود اگر TD آن به ۱۰(oF) افزایش یابد ، البته بشرط اینکه تمامی شرایط دیگر ثابت باقی بمانند .
لازم به ذکراست که TD اواپراتور با مقدار METD آن تفاوت دارد .
طبق معادله (۱-۱۱) ظرفیت هر اواپراتور که ضریب U و مساحت سطح آن در موقع ساخت ثابت می شود ، مستقیماً با METD تغییر می کند .
با فرض آنکه دمای مبرد و بقیه پارامترها ثابت باشند . مقدار METD می تواند مستقیماً با دمای هوای ورودی تغییر کند .
یعنی اگر دمای هوای ورودی افزایش یابد ، مقدار METD آن نیز افزایش می یابد . بنابراین METD اواپراتور با TD آن متناسب بوده و به همین جهت ظرفیت اواپراتور متناسب با TD آن خواهد بود .
ظرفیت اواپراتوری که دارای یک مساحت سطح نسبتاً کمی بوده و در یک TD نسبتاً بالایی کار می کند ، می تواند برابر ظرفیت اواپراتوری باشد که دارای مساحت سطح بیشتری بوده و در یک اختلاف دمای (TD) کوچکتری کار می کند .
بنابراین اگر ظرفیت اواپراتور مد نظر باشد ، یک اواپراتور کوچک هم می تواند دارای همان اثر تبریدی باشد که یک اواپراتور بزرگ دارد به شرط آنکه TD اواپراتور کوچک به حد کافی بزرگ باشد .
به هر حال همانگونه که در بخشهای بعدی ملاحظه خواهد شد مقدار TD بطور قابل ملاحظه ای بر روی شرایط نگهداری محصول و عملکرد کل سیستم ،تأثیر خواهد گذاشت و به همین جهت عامل تعیین کننده ای در انتخاب کویل خواهد بود .
برای انتخاب اواپراتور بایستی ابتدا مقدار TD را برای شرایط طرح تعیین نمود .
بعد از آنکه این اختلاف دما مشخص گردید می توان اواپراتوری را که دارای مساحت سطح مناسب برای ایجاد ظرفیت سرمایی لازم در شرایط TD مورد نظر است انتخاب نمود .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *