به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،کرامتی در جلسه بررسی روند خرید و جمع آوری سیب صنعتی در استان با بیان اینکه آذربایجان غربی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده سیب درختی کشور به شمار می رود افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن سیب درختی از باغات استان برداشت شد  و بیش از ۸۰۰ هزار تن در سردخانه های استان سیب ذخیره سازی شده بود که امسال پیش بینی می شود این میزان ۱۵ درصد افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر امسال روند جمع آوری بهداشتی سیب صنعتی و نیز روند صادرات سیب درختی تولیدی ساماندهی نشود با چالش بزرگ و جدی در این زمینه مواجه می شویم، ادامه داد: سیب صنعتی به عنوان یک ثروت اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود و  ضرورت دارد دستگاه های اجرایی ذیربط در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشند.

کرامتی با اشاره به ایجاد ۸۰ مرکز بهداشتی جمع آوری سیب صنعتی در استان گفت:صاحبان کارخانه‌های مرتبط موظف هستند یا از مراکز مجاز فروش سیب صنعتی در استان و سردخانه ها خریداری کنند یا به طور مستقیم با کشاورزان قرارداد ببندند.

وی گفت: باید با مراکز غیرمجاز خرید و فروش سیب صنعتی در استان برخورد شده و این بخش به صورت دائمی ساماندهی شده و در خصوص رسیدگی به وضعیت سیب صنعتی در این استان، نیازسنجی‌های لازم انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به صادرات سیب درختی در استان نیز اظهار کرد: بازارهای هدف خوبی برای سیب درختی استان وجود دارد که نیاز است  تجار و صادرکنندگان استان در کشورهای منطقه اورسیا و عراق حضور پیدا کرده و بازارهای هدف این محصول را به درستی شناسایی و رایزنی های لازم را در این زمینه از هم اکنون قبل برداشت محصول انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۱۴۰ تن سیب درختی در استان تولید شد، امسال پیش بینی می شود این میزان ۱۵ درصد افزایش داشته باشد، افزود: از این میزان ۳۵۰ هزار تن خوراک صنایع تبدیلی استان است که باید برنامه ریزی های لازم برای خرید این محصول از طریق مراکز بهداشتی جمع آوری صورت گیرد.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *