دستگاههای سرد کننده به علتهای زیاد ممکن است دچار نشتی گردند. این نشتی بیشتر از نقاط اتصال و جوش بروز کرده و باعث کاهش مبرد و روغن در سیستم میگردد که در نهایت کمی سرما و بد کار کردن کمپرسور را به دنبال دارد. به همین جهت لازم است هر چند وقت یک سیستم سرد کننده را مورد بازرسی و بازدید قرار دهید پیش از آنکه به مرحله بحرانی برسد. منجر به تعمیرات کلی و پر هزینه گردد. در زیر به روشهای کشف یک نشت پرداخته می شود.

دتکتور هالیدی :
برای پیدا کردن نشت مواد سرمازایی مانند R22, R12 می توان از یک مشعل هالاید که یک لوله دراز دارد استفاده نمود. مشعل را روشن و سر آزاد لوله مکنده را به پیرامون اتصالات نزدیک کنید. اگر از این نقاط بخار مبرد نشت کند از لوله مکنده خود را به شعله می رساند و رنگ آن را به سبز روشن و براق بر می گرداند. مشعل هالاید را باید در خارج ساختمان و یا در اتاقی که به هیچ صورتی احتمال وجود بخار ماده سرمازا در آن نیست پر نمود و هوا در آن پمپ کرد ( مانند چراغ زنبوری ) زیرا اگر مقداری بخار ماده سرما زا همراه الکل و یا هوا وارد منبع مشعل شود شعله ی آن همیشه سبز خواهد بود و دیگر نمی توان از آن به عنوان نشت یاب استفاده کرد. الکل مصرفی در این مشعل باید خیلی تمیز باشد زیرا مجرای خروج (سوزن) آن بسیار تنگ و باریک است. قبل از روشن کردن مشعل باید محل شعله گرم و سر لوله مکنده با انگشت مسدود شود تا وقتی که شعله به رنگ طبیعی درآید. مشعلهای نشت یاب گازسوز – استیلنی و پروپان سوز هم یافت می شود

دتکتور خمیری :
روش دیگر کشف نشت مالیدن یک مایع غلیظ و چسبنده خمیری شکل مانند کف صابون به لوله ها و اتصالات مشکوک به نشت است. این ماده با وجود چسبندگی زیاد بازهم حالت مایع دارد و براحتی در اطراف محل مورد نظر جریان می یابد و آن را در بر میگیرد. در صورت وجود ترک یا سوراخ در محل بخار متصاعد شده سبب باد کردن ماده واسطه و ایجاد حباب در محل نشت می شود.

دتکتور شیمیایی :
معرف نسلر نوع محلول شیمیایی برای تشخیص آمونیاک در آب است که با اضافه شدنش به آب در حال حرکت سیستمهای آمونیاکی موجب تغییر رنگ ( قهوه ای ) آب می شود.

دتکتور سولفوری :
شمع سولفوری نوعی شمع یا کاغذ است که با روشن شدن و تماس با گاز آمونیاک بخار سفید رنگ سمی تولید می شود. لازم به ذکر است که برخی سیستمها با مبردی که با رنگ آمیخته شده شارژ شود در صورت نشت براحتی فابل مشاهده هستند. چنین سیلندر هایی را باید پیش از اتصال به سیستم جهت شارژ بخوبی تکان دهید تا ماده رنگی ته نشین شده در سیلندر با مایع ترکیب شود.

دتکتور الکترونیکی:
حساسترین و دقیقترین نشت یاب ، نشت یاب الکترونیکی است، این دستگاه مقاومت الکترونیکی نمونه های بخار مواد سرمازا را می سنجد و چنانچه در هوای مجاور سیستم بخار ماده سرمازا وجود داشته باشد، آن را نشان می دهد.
دتکتور التراسونیک :
جدیدترین نشت یاب که بسیار دقیق و حساس می باشد نشت یاب التراسونیک است. این دستگاه مجهز به تکنولوژی مافوق صوت برای شنیدن می باشد و دارای ULD_app01حساسیت و نفوذ پذیری دقیق و قدرتمندی برای تشخیص دقیق محل نشت ماده سرمازا از سیستم می باشد. این دستگاه می تواند صداهای بسیار ضعیف از نشت مبرد در هر نقطه سیستم حتی در حال روشن بودن و کار کردن سریع تشخیص داده و بیابد و صدای نشت را از صداهای دیگرجدا نماید. این دستگاه برای یافتن دیگر گازهای غیر مبرد و بخار در تحت فشار و وکیوم کاربرد گسترده ای دارد و به کمک آن نیز می توانید صدای سالم یا معیوب کارکردن بلبرینگها، ولوها، سلونوییدها، و دیگر تجهیزات را تشخیص دهید. دتکتور التراسونیک با باطری ۹ ولت قابل شارژ کار می کند و دارای یک کیف مخصوص، هدفون و لوازم جانبی برای شنیدن و تفکیک صدا ها می باشد. برای سه گروه گازهای مبرد کاربرد دارد. دتکتور بسیار پیشترفته در نوع هالوژنی نیز ساخته شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *