سید محسن محمودی ‌امروز – شنبه – در نشستی در خصوص قیمت گذاری میوه در میدان میوه و تره بار اظهار کرد: هیچ اهرم فشاری نداریم و اعضای اتحادیه جهت قیمت‌گذاری میوه تحت فشار نیستند و واحد قیمت گذاری در میدان نداریم.

اوبا بیان اینکه تعزیرات کار اصلی خودش را رها کرده و در اموری که به آن ربطی ندارد دخالت می‌کند، اظهار کرد: ۱۱ در ورودی و خروجی در میدان داریم که تعزیرات باید دو مامور در هر در بگذارد و بارها را کنترل کند و بعداز رویت فاکتور مهر بزند.

وی با بیان اینکه حق‌العمل کاری که ما از فروش میوه ها دریافت می کنیم سه تا ۱۰ درصد است، گفت: این‌ موضوع که اعضاء فاکتور ارائه نمی‌دهند کاملا اشتباه است، ولی نمی‌توان انکار کرد که در هر صنفی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد ولی نباید آن را در بوق و کرنا کرد و اگر تخلفی صورت می‌گیرد باید برخورد قانونی لازم با آن انجام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمودی در عین حال تاکید کرد: سازمان تعزیرات با شهرداری همکاری می‌کند و بدون کارشناسی، حد و حدودهایی در میدان می‌گذارد. از طرفی شهرداری برای برخورد با بعضی از مواردی که به اعتقادش تخلف است باسکول غرفه‌دار را برمی دارد که فرد مورد نظر برای برگرداندن باسکول باید جریمه‌ای به عنوان مخارجات جانبی به شهرداری بپردازد و این در حالی است که هزینه‌هایی به عنوان عوارض شهرداری نیز پرداخت می‌کند.

شهرداری درمیدان میوه و تره بار مثل داروغه عمل می کند

وی ادامه داد: شهرداری دراینجا به عنوان داروغه بوده و هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.

رییس اتحادیه بارفروشان تاکید کرد: به دنبال شفاف‌سازی هستیم و مردم باید میوه ارزان بخرند و این در حالی است که ما هیچ اختیار عملی نداریم و نمی‌توانیم برنامه‌هایمان را به منصه ظهور برسانیم.

محمودی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مغازه‌داران و اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان یکی از عوامل گرانی میوه در مغازه‌ها را هزینه‌های اضافی می‌دانند که در میادین باید به بارفروشان پرداخت شود، گفت: یکی از این موضوعات بحث هزینه تخلیه و بارگیری است که طبق قانون این هزینه به پای خریدار است که در هر کیلو میوه حدود ۲۵ تا ۳۰ تومان می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا در میوه‌ها پول ظرف آن را نیز می‌گیرند و این نه تنها در اتحادیه ما بلکه در همه اتحادیه وجود دارد؛ به عنوان مثال ظرفی که حدود سه کیلو شلیل در آن جا می‌گیرد وزن ظرف آن حدود ۱۵۰ گرم است.

وی تاکید کرد: مسوولان دولتی باید امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه کنند تا هر کس انصاف را در کار خود قرار دهد.

محمودی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که بنا به گفته اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان معمولا در میوه‌هایی که خریداری می‌شود میوه‌هایی که در روی ظرف قرار دارند سالم‌تر بوده و طبقات پایینی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند، گفت: در حال حاضر سبد‌های میوه ما همه یک ردیف و با کیفیت هستند و بعضا دو ردیف می‌شوند؛ این موضوع درست نیست.

سازمان تعزیزات فقط به دنبال جریمه کردن است

بیژن حاج رضایی، سخنگوی اتحادیه بارفروشان نیز در این نشست اظهار کرد: حمله زیبای سازمان تعزیرات به میادین که نه به دنبال شاکی بوده و نه متشاکی از موضوعاتی است که ما را درگیر خود کرده و ظاهرا این سازمان فقط به دنبال تعیین جریمه است و سازمان تعزیرات خط مشی‌هایی در میدان ایجاد کرده که خروج از آن جرایمی دارد و موضوع مهم این است که درهمه این موارد شاکی وجود ندارد.

وی افزود: حمله های شبانه به داخل میدان و عکس‌گرفتن از موضوعاتی است که واقعا تعجب‌برانگیز است.

حاج رضایی همچنین با تاکید بر این‌که ما واحد قیمت گذاری نداریم و قیمت‌گذاری توسط ما انجام نمی‌شود، گفت: در این زمینه هجمه‌هایی به ما وارد شد که زمانی برای دفاع ما نیز باقی نمی‌گذارند؛ مشکل ما در حال حاضر با سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری است که مالک میادین است و این در حالی است که در قرار‌دادی که بین ما و شهرداری که مالک میدان مرکزی است وجود دارد وظایف و حدود و اختیارات ما مشخص شده و این‌که حالا چرا آقایان غیرقانونی عمل می‌کنند، دلیلش را نمی‌دانیم.

وی محدود‌ شدن فضای غرفه‌ها که این موضوع منجر به بارگیری کمتر غرفه‌ها می‌شود را از جمله خط مشی‌های سازمان تعزیرات عنوان کرد که همه اینها موجب ایجاد محدودیت در فعالیت و به دنبال آن و در نهایت افزایش هزینه‌ها و می‌توان گفت گرانی میوه خواهد شد.

حاج رضاییدر عین حال بیان کرد:ارکان اساسی در افزایش قیمت میوه، افزایش هزینه‌های سوخت، لوازم خودروهای سنگین برای حمل، هزینه‌های جانبی حمل و نقل و موارد دیگر است و روال قیمت‌گذاری در میادین همیشه براساس عرضه و تقاضا بوده است.

سخنگوی اتحادیه بارفروشان افزود: شهرداری این محل را به ما تحویل داده ولی ظاهرا دوباره به فکر تاسیس میادین مرکزی میوه وتره‌بار دیگری است و این در حالی است که در همه جای دنیا، میدان مرکزی فقط یک میدان است و نباید بیشتر باشد.

حاج رضایی با تاکید بر این‌که قوانین جدیدی که به میدان مرکزی میوه و تره‌بار وارد شده فقط در حرکت و پیشرفت ما ترمز ایجاد می‌کند، گفت: همه این موضوعات اثرات بدی دارد و مباحثی که بعضا در رابطه با گرانفروشی در میادین عنوان می‌شود کاملا اشتباه است چون گرانفروشی در بیرون از میادین است و در میادین معنی ندارد.

وی در عین حال با اشاره به بحث اجباری بودن صدور فاکتور تاکید کرد: حدود پنج ماهی است که تکلیف کردیم در مقابل هر فروشی فاکتور صادر شود و این کار انجام می‌شود و ما نیز آماده‌ایم فاکتورها را بعد از صدور به هر سازمان یا ارگانی به صورت روزانه ارسال کنیم.

او ادامه داد: در زمینه‌ افزایش قیمت‌ها صنف بارفروش کاملا بیگناه بوده و دستی از بیرون در زمینه‌ی گرانفروشی نقش بازی می‌کنند و شاید اقدامات شهرداری و تصمیماتی که بعضا می‌گیرد ۲۰ تا ۲۵ درصد از نقش را برعهده داشته باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *