کرم الله حاجی وند در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه صادرات محصول سیب سال ۹۶تا ماه های ابتدای سالجاری ادامه داشت، اظهار کرد: میزان صادرات در سال ۹۵ حدود ۳۵۴ هزارتن بود که در سال ۹۶ با یک جهش چشمگیر به ۷۵۰ هزارتن رسید.

وی ادامه داد: این جهش در صادرات سیب نتیجه اعمال سیاست های درست وزارت جهاد کشاورزی و زحمات بخش خصوصی است.

حاجی وند با تاکید بر اهمیت حفظ بازار صادراتی سیب کشور، افزود: برای حفظ و توسعه بازار صادراتی سیب کشور هفته گذشته در دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی “کمیته فنی سیب” تشکیل شد.

وی اضافه کرد:  در این کمیته برای تسهیلگری صادرات سیب در ضوابط صادراتی این محصول اصلاحاتی انجام شد و به دستگاه های مربوطه ارسال گردید.

حاجی وند با بیان اینکه ایران رتبه ۴ تولید سیب جهان را دارد، درباره آخرین وضعیت تولید سیب در کشور گفت: تولید سیب در سال ۹۵، ۳٫۴ میلیون تن و در سال ۹۶، ۳٫۷ میلیون تن بود. پیش بینی می شود تولید امسال این محصول با اندکی کاهش به ۳٫۲ میلیون تن برسد.

وی دلیل کاهش تولید سیب در سالجاری را سال ناآور دانست و افزود: سیب نیز مانند بسیاری از محصولات باغی سال آور و ناآور دارد و امسال ما در سال ناآور سیب قرار داریم و کاهش اندک تولید دور از انتظار نیست.

حاجی وند با رد ادعاهای مطرح شده درباره کاهش کیفیت سیب در سالجاری، اظهار کرد: این ادعا از سوی افراد سودجو برای رسیدن به اهداف خود برای واردات سیب به کشور است. جلسات دوره ای ما با سازمان حفظ نباتات و بازدیدهای دوره ای از باغات سیب نشان می دهد محصولات در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند.

آغاز ذخیره سازی سیب برای ایام نوروز

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از آغاز ذخیره سازی سیب برای ایام نوروز خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ۸۰۰ هزارتن سیب در سردخانه ها برای ایام نوروز ذخیره سازی شده است و ذخیره آن ادامه دارد.

حاجی وند  در پایان تاکید کرد که امسال نیز مانند سال گذشته برای ذخیره سازی بیش از ۲۰ هزارتن سیب برای ایام نوروز توسط دستگاه های ذی ربط برنامه ریزی شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *