نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در سطح جهانی می باشد. یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی, فساد سریع آنها است که عمدتاً بدلیل آلودگی میکرو ارگانیسمی صورت می گیرد. سالیانه میلیاردها تومان جهت از بین بردن حشرات، کپکها و … هزینه می شود و مقدار زیادی از مواد غذایی نیز بدلیل فساد و آلودگی از بین می روند.

با وجود اختصاص وسیعترین سطح زیر کشت (۲۲۲ هزار هکتار در سال ۸۱) و بیشترین میزان تولید خرما در دنیا (حدود یک میلیون تن در سال) به ایران، میزان صادرات خرمای ایران ۱۰% میزان تولید آن می باشد و فرآورده های حاصله از خرما نیز به دلیل عدم رعایت اصول فرآوری محصول مطلوبی از نظر کیفی در بازار جهانی محسوب نمی شود. متاسفانه حدود نیمی از خرمای تولیدی جزء ضایعات محسوب می شود که با فراهم کردن شرایط مناسب توانایی قابل ملاحظه ای در بازارهای جهانی دارد.

از سیستم های رایج ضد عفونی مواد غذایی می توان استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر و ترکیبات آن, فسفین, متیل برماید و… را نام برد که در سطح جهانی بدلیل مشکلات ثانویه از جمله مشکلات زیست محیطی در حال حذف شدن از پروسه های تولیدی می باشند. EPA در آخر سال ۲۰۰۵ متیل برماید را از لیست مواد شیمیایی مورد مصرف خارج نموده است و فسفین نیز در دست بررسی مجدد قرار دارد. ازن به عنوان بهترین جایگزین متیل برماید در دنیا شناخته شده است. این گاز توانایی از بین بردن رنج وسیعی از میکروب ها را دارد و بدون برجای گذاشتن باقیمانده، تبدیل به اکسیژن معمولی می گردد و به همین دلیل در فهرست EPA به عنوان DBPR قرارگرفته است و طبق این قوانین دارای اثرات جانبی نمی باشد.

ازن در طبیعت قرنهاست که برای ضدعفونی و کنترل جمعیت میکروارگانیسم ها استفاده می شود. دستگاههای ازن ساز با الهام از این عنصر طبیعت طراحی شده اند و با استفاده از تکنولوژی نو برای ضدعفونی موادغذایی بدون استفاده از مواد افزودنی و حرارت و مصرف انرژی کم مورد استقبال تولید کنندگان مواد غذایی قرار گرفته اند.

دستگاههای ازن ساز مواد غذایی , راندمان کاهش میکروبی بسیار بالا و حتی قابلیت از بین بردن آلودگی های دیگر از جمله : کپکها, انگلها, حشرات ، کرمها و لاروها و … را داراست , استفاده از این سیستمها زمان ماندگاری و ایمنی محصولات غذایی را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. استفاده از سیستمهای گرمایش برای از بین بردن میکروبها و نیز سیستمهای سرمایش برای کنترل رشد میکروب ها از لحاظ انرژی مصرفی به نسبت هزینه های جاری این سیستم ها مقرون به صرفه نمی باشند.

Palm fruit

حشره زدایی خرما با ازن

ازن یا همان اکسیژن فعال، شامل سه اتم اکسیژن می باشد که یک اکسید کننده قوی است. در حال حاضر ازن برای ضدعفونی کردن و بو زدایی در محصولات کشاورزی کاربرد فراوان دارد.

طرح نیمه صنعتی آفت کشی از خرما توسط گاز ازن در مرکز تحقیقات مهندسی فارس طراحی،ساخته و راه اندازی شد. در این طرح ازن جهت از بین بردن افات خرما مورد استفاده قرار گرفت. حشره بالغ، لارو و تخم شب پره هندی  و شیشه دندانه دار در معرض غلظت های مختلف ازن قرار گرفتند. نتایج در مورد حشره بالغ و لارو رضایت بخش بود و نشان داد که در زمان های کوتاه، ۱۰۰ درصد حشرات از بین می روند. این در حالی است که جهت از بین بردن تخم این حشرات غلظت های بالاتر ازن مورد نیاز است. با توجه به این که طبق قوانین بین المللی استفاده از متیل بروماید ممنوع اعلام شده است، ازن می تواند جایگزین مناسبی برای این ماده جهت حشره زدایی از خرما باشد.

2 پاسخ به ضدعفونی خرما با استفاده از گاز ازن
  1. سلام . برای ضد عفونی خرما با گاز ازن به چه تجهیزاتی نیاز هست ؟ و مدت زمان لازم برای ضد عفونی چقدر است . ممنونم


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *