به گزارش ایمنا، سرما، برف و یخبندان منطقه شمال کشور به عنوان قطب مرکبات کشور در آذر ماه امسال، ضررهای جبران ناپذیری را به محصولات مرکبات باغداران وارد کرد و عملا محصولات یاد شده را از گردونه توزیع و مصرف برای مصرف کنندگان خارج کرد و به دنبال آن موجی از کمبود عرضه پرتقال در سطح کشور و متعاقبا افزایش قیمت آن پدید آمد. توزیع کنندگان میوه در بازار و میادین میوه و تره بار و همچنین خرده فروشان میوه بعد از یخ زدن و فاسد شدن پرتقال های شمال به دلیل سرمازدگی، اعلام کردند که قافیه پرتقال در حال تنگ شدن است و باید نسبت به واردات آن اقدام کند چرا که از اکنون پرتقال های جنوب که ذخیره شب عید بوده در بازار تزریق شده است و اگر برای این موضوع تدبیری صورت نگیرد ما شاهد قیمت نجومی پرتقال در بازار برای عید خواهیم بود اتفاقی که اکنون در بازار شاهدیم و این میوه حتی با قیمت بالاتر از ۸ هزار تومان و با کیفیت پایین نسبت به سنوات قبل فروخته می شود. با این وجود مسئولان کشوری و وزارتخانه عقیده دیگری داشتند و اعلام کردند که اصلا نیازی به واردات پرتقال برای شب عید نداریم.
 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اواخر دی ماه با اشاره به خسارت باغات پرتقال شمال به دلیل سرمازدگی، اعلام کرد که این میزان ۲۰ تا ۳۰ درصدی خسارت شامل مازاد تولید محصول بود بنابراین مشکل و کمبودی برای مدیریت بازار مصرف و بازار شب عید وجود ندارد.
به گفته محمد علی طهماسبی، کشور واقعا نیازی به واردات پرتقال ندارد و برای بازار شب عید به ۲۰۰تا ۲۵۰ هزار تن پرتقال نیاز است که در حال حاضر در انبارها وجود دارد.
پیش از این نیز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که امسال بهتر و زودتر از پارسال، دو میوه پر مصرف سیب و پرتقال برای شب عید تامین و بخش زیادی از آن خریداری کردیم. همچنین طبق بخشنامه وزیر کشاورزی نیاز مردم فقط باید از تولیدکنندگان خریداری شود و دلال و واسطه هیچ نقشی نباید در این فرآیند داشته باشند.
نیازی به واردات پرتقال نداریم!
به گفته خلیل آقایی، سال‌هاست که وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد که تولید سیب و پرتقال در کشور به اندازه کافی است و نیازی به واردات نداریم که البته طی دو سال گذشته همواره نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر مبادی رسمی کشور به گونه‌ای بوده است که هیچ‌گونه وارداتی نداشته‌ایم که البته ممکن است از مبادی غیررسمی محموله‌هایی وارد شده باشد که باید دیگر دستگاه‌های متولی به آن نظارت کند.
وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی از مهرماه بخشنامه تامین میوه شب عید را ابلاغ کرده است، گفت: امسال بهتر از سال گذشته ذخیره‌سازی و تامین نیاز شب عید انجام شده است، چرا که زودتر از پارسال از استان‌ها نیازسنجی صورت گرفت و براساس نیاز آنها میوه شب عید برای این استان‌ها تامین و ارسال شد.
همچنین اواخر بهمن امسال وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که پرتقال مورد نیاز شب عید تامین است و نیازی به واردات این محصول نداریم.
پرتقال های مصری برای تنظیم بازار
اما گویا در کمتر از ۲۳ روز مانده به نوروز ۹۶ و علیرغم سکوت مسئولان دولتی و امتناع آنها از مصاحبه، خبرها حاکی از خرید ۲۰ هزار تن پرتقال مصری به گوش می رسد که قرار است از ۲۰ تا ۲۵ اسفند ماه از طریق میادین تره‌بار و سازمان مرکزی میوه بین مغازه‌ها برای تنظیم بازار شب عید توزیع شود.
به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه، چهارم بهمن‌ماه ستاد تنظیم بازار طی مصوبه‌ای برای تنظیم بازار مرکبات برای شب عید به وزارت جهاد کشاورزی دستور خرید و واردات ۱۰۰ هزار تن پرتقال را داده بود که در مرحله اول ۲۰ هزار تن از مصر وارد کشور شده در حالیکه رقمی حدود ۶۰ هزار تن پرتقال نیز از ترکیه خریداری شده است‌. این در حالیست که هنوز بر سر واردات پرتقال دستوری رسمی از سوی وزارت کشاورزی صادر نشده و مسئولان دولتی در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند و حتی اعلام می‌کنند که نیازی به واردات مرکبات نداریم!
پرتقال های داخلی بی کیفیت و گران 
رئیس اتحادیه بارفروشان نیز با تایید موضوع ورود پرتقال مصری به کشور، گفت: با آنکه با وفور پرتقال در بازار مواجهیم، اما مشکل اینجاست که پرتقال‌های تامسون شمال خشک شده و کیفیت ندارند.
حسن صابری با اشاره به اینکه پرتقال‌های جنوب به دلیل حجم کم و عرضه محدود با قیمت بالاتری عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: اکنون این پرتقال‌ها حتی تا کیلویی ۹ هزار تومان روانه بازار می‌شود.
سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه چند روز پیش اعلام کرد که در صورت ورود پرتقال‌های مصری به کشور قیمت آن تا کیلویی ۵ هزار تومان خواهد بود.
پرتقال های وارداتی نیاید قیمت شکسته نمی شود
در این خصوص رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان نیز با تایید این خبر به ایمنا، گفت: البته ما هنوز از میزان دقیق واردات پرتقال مصری به بازار خبر نداریم اما آنچه مشخص است برخی از مسئولان متوجه آمارهای اشتباه خود شده و در آستانه نوروز پرتقال از مصر وارد کرده اند.
ناصر اطرج با تاکید بر اینکه با واردات و تزریق پرتقال مصری به طور قطع وضعیت بازار بهتر می شود، تاکید کرد: با اینکه چند ماه از هشدارهای صنف میوه نسبت به کمبود پرتقال در سطح کشور و افزایش نرخ آن گذشت؛ بلاخره ستاد تنظیم بازار کشور با اعلام خبر واردات پرتقال مصری، این موضوع را تایید کرد.
وی با اشاره به اینکه پرتقال های موجود در بازار اصفهان اصلا از کیفیت خوبی برخوردار نیست، تصریح کرد: تا زمانی که پرتقال های وارداتی به بازار نیاید، قیمت مرکبات شکسته نمی شود.
به گفته رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان، در حال حاضر نرخ هر کیلو پرتقال تامسون بسته به کیفیت آن از ۷۰۰۰ تومان به پایین و پرتقال والنسیا از ۶۰۰۰ تومان به پایین در میدان میوه و تره بار فروخته می شود که با ۲۵ درصد سود برای خرده فروشان، حدود ۸۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.
وی همچنین با اشاره به اینکه ذخیره انبارها برای تامین دیگر میوه های شب عید مناسب است، گفت: اگر پرتقال های مصری از سردخانه ها وارد بازار شود، تاثیری در نرخ سایر میوه ها نخواهد داشت در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت دیگر اقلام میوه خواهیم بود.
اطرج همچنین تاکید کرد: هنوز پرتقال های وارداتی از مصر وارد سردخانه های اصفهان نشده و شرایط بازار همانند چند ماه قبل است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *