Pawpaw (Carica papaya L.) یک میوه گرمسیری محبوب آمریکایی است. معمولاً برای میوه های خربزه مانند کوچک تا بزرگ آن کشت می شود.

نوع گل آذین تولید شده توسط درختان پاپایا نشان دهنده نر، ماده یا هرمافرودیت بودن درخت است. درختان نر دارای گل های زیادی روی خوشه های بلند و آویزان هستند، در حالی که درختان ماده دارای گل های منفرد یا خوشه هایی از چند گل سبز مایل به زرد هستند.

میوه پاپایا یک توت گوشتی بزرگ با پوست سبز صاف است که پس از رسیدن زرد یا نارنجی می شود. گوشت میوه ضخیم و آبدار است و رنگ آن از زرد تا قرمز یا نارنجی متغیر است. بسیاری از دانه های سیاه چروک در میوه وجود دارد.

درختان پاپایا می توانند تا ۲۵ سال عمر کنند و تا ارتفاع ۲-۱۰ متر (۶٫۶-۳۳ فوت) رشد کنند. برای اطمینان از حداکثر بهره وری، مزارع معمولا هر سه سال یکبار تعویض می شوند.

تصور می شود که پاپایا، همچنین به عنوان پنجه پا شناخته می شود، در منطقه کارائیب در آمریکای مرکزی منشا گرفته است.

 

انواع Pawpaw

در زیر متداول ترین گونه های پنجه پا در کنیا رشد می کنند:

Sunrise- میوه های گلابی شکل صاف با کیفیت بالا با وزن ۴۰۰-۶۵۰ گرم تولید می کند.

گوشت میوه ها قرمز مایل به نارنجی است و تنوع آن پربار است.

کوهی- میوه های کوچکی تولید می کند که فقط برای مربا و کنسرو مناسب است.

انفرادی- میوه های شیرین گرد کوچکی را رشد می دهد که از نظر اندازه و شکل یکنواخت هستند.

قرمز رویال F1- این یک نژاد بهبود یافته است که میوه های باکیفیت با وزن ۱٫۷-۲٫۳ کیلوگرم با رنگ قرمز جذاب و طعم شیرین تولید می کند.

استفاده می کند

میوه های رسیده سرشار از ویتامین های C و A هستند که اغلب در رژیم غذایی افراد ساکن در مناطق گرمسیری وجود ندارد. میوه های نارس در برخی کشورها مانند فیلیپین به عنوان سبزی خورش یا آب پز می شوند.

میوه های نارس درخت C. papaya حاوی پاپائین است، ماده ای که در تجارت به عنوان نرم کننده گوشت استفاده می شود. برگ های مچاله شده به عنوان نرم کننده گوشت در جنوب آسیا قبل از بسته بندی گوشت استفاده می شود.

پاپائین همچنین کاربردهای دارویی و صنعتی دارد، مانند دباغی چرم، جلوگیری از چروک شدن پشم و شفاف نگه داشتن آبجو در طول فرآیند دم کردن.

تکثیر

اطلاعات اولیه

پاپایا یک گیاه گرمسیری است که در دماهای بین ۲۱ تا ۳۳ درجه سانتیگراد در مناطق عاری از یخبندان بهترین رشد را دارد. پاپایا تا زمانی که زهکشی کافی داشته باشد، می تواند در خاک های مختلف رشد کند، اما در خاک های سبک و با زهکشی خوب با pH بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ بهترین رشد را دارد.

بارندگی ماهانه حدود ۴ اینچ برای پاپایا مورد نیاز است. آبیاری تکمیلی برای درختان در مناطق کم بارندگی باید فراهم شود.

باید از خاک های غرق در آب اجتناب کرد زیرا درختان به شدت به سیل حساس هستند. درختان پاپایا نیز مستعد بادهای شدید هستند و درختان بلند به راحتی می توانند سرنگون شوند. از کاشت در مناطق بادخیز باید خودداری شود.

تکثیر بذر

Pawpaw تقریبا به طور کامل از دانه در کشت تجاری تکثیر می شود. بذرها را می توان در سینی های پر شده با محیط مناسب، گلدان های ذغال سنگ نارس، کیسه های پلی اتیلن یا مستقیماً در مزرعه کاشت.

جوانه زنی در ۱۲-۲۰ روز رخ می دهد. نهال ها را در گلدان های ۷٫۶ سانتی متری پیت یا کیسه های پلاستیکی ۱۰ سانتی متری در مرحله دو برگی (برگ های لپه ای) ترجیحاً در شروع فصل بارندگی پیوند می زنند.

در هنگام کاشت باید مراقب بود تا از ایجاد مزاحمت برای ریشه جلوگیری شود. بعد از کاشت نهال های کاشته شده در ظرف باید به تدریج در زیر نور خورشید قبل از کاشت در مزرعه ۲-۱٫۵ ماه پس از جوانه زنی در ارتفاع حدود ۲۰ سانتی متر و در مرحله ۸ تا ۱۲ برگی سخت شوند. در هنگام کاشت مزرعه در هر چاله تا ۲۰-۱۵ بذر کاشته می شود.

پس از جوانه زنی، نهال ها را نازک می کنند تا پنج یا شش نهال برای رشد و گلدهی باقی بماند. در ابتدای گلدهی، گیاه تنومندی از جنس مورد نظر نگهداری و بقیه جدا می شوند.

 

کشت

آماده سازی محل و کاشت

آماده سازی میدان در بسیاری از مناطق به دلیل نبود تجهیزات مناسب یا زمین ناهموار به خوبی انجام نمی شود. در خاک های سنگین یا متراکم، زیرشکن کردن یا شکافتن تا ۵۰ سانتی متر یا بیشتر مطلوب است تا به ریشه ها اجازه نفوذ عمیق داده شود. چاله های کاشت به قطر ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بهتر است با مارپیچ خاکی نصب شده در تراکتور حفر شوند. در صورت وجود احتمال سیل، از تخت های مرتفع استفاده می شود.

پس از حدود ۶-۸ هفته در نهالستان، نهال ها باید به مرحله ۸ تا ۱۲ برگی برسند و برای کاشت مزرعه مناسب ترین هستند. در مناطق دیم کاشت مزرعه در ابتدای فصل بارندگی انجام می شود. نهال هایی که در گلدان ها و کیسه ها رشد می کنند، مستقیماً با برداشتن گلدان یا کیسه ها کاشته می شوند. گیاهان پیوندی باید بلافاصله پس از کاشت آبیاری شوند تا خاک اطراف سیستم ریشه ته نشین شود.

فاصله بین گیاهان و بین ردیف ها بسیار متفاوت است. به طور کلی سیستم تک ردیفی با فاصله بوته از ۱٫۸ تا ۳ متر و فاصله بین ردیف ها از ۱٫۸ متر تا ۳٫۶ متر متفاوت است. فاصله بین ردیف ها تا حد زیادی به درجه مکانیزاسیون بستگی دارد. یک تراکتور استاندارد تقریباً نیاز دارد. ۳ متر بیشترین فاصله استفاده شده ۲٫۰-۲٫۵ متر در ردیف × ۲٫۵ متر است که تراکم ۱۶۰۰-۲۰۰۰ بوته در هکتار را به همراه دارد. سیستم دو ردیفه، با ۲ متر بین مجموعه ای از ردیف ها و ۳٫۵ متر بین ردیف های دوتایی، استفاده می شود. به طور معمول در هر چاله دو یا سه نهال با فاصله حدود ۳۰ سانتی متر از یکدیگر کاشته می شود.

مراقبت و نگهداری عمومی Pawpaw

علف های هرز منبع اصلی رقابت برای نهال های پاپایا هستند، بنابراین مناطق اطراف درختان را عاری از علف های هرز نگه دارید. علف های هرز را می توان به طور موثر با یک لایه مالچ در اطراف گیاهان سرکوب کرد.

برای برآورده ساختن نیازهای غذایی برای تولید میوه، پاپایا نیاز به استفاده منظم از کود دارد. کود به طور معمول ۲-۴ بار در سال در مزارع تجاری استفاده می شود. در باغ خانه، معمولاً ۱/۴ فنجان کود متعادل هر ۱۴ روز یک بار کافی است.

با بالغ شدن درختان مقدار کود باید افزایش یابد. زمانی که درختان ۷ تا ۸ ماهه هستند باید هر ۲ ماه یکبار ۱-۲ پوند کود کامل داده شود.

درختان پاپایا باید به طور منظم آبیاری شوند، به ویژه در دوره های گرم و خشک. درختان پاپایا نیازی به هرس ندارند اما عمل خوبی است که برگهای خشک شده را از درخت جدا کنید.

برداشت

بلوغ میوه های پاپایا معمولاً ۲۲ تا ۲۶ هفته طول می کشد. میوه ها را زمانی می توان چید که یک پنجم سطح میوه از سبز به زرد تبدیل شده باشد، اما ماندن بیشتر آنها بر روی درخت باعث افزایش محتوای قند میوه می شود. میوه ها را می توان پیچانده یا از درخت جدا کرد و یا با چاقوی تیز آن را برید.

 

 

منابع

خلاصه CABI حفاظت از محصول. (۲۰۰۸). برگه اطلاعات Carica papaya (papaw). موجود در: http://www.cabi.org/cpc/datasheet/13392. [دسترسی ۰۳ مارس ۱۵]. اشتراک پولی لازم است. کرین، جی اچ پاپایا در حال رشد در منظره خانه فلوریدا. افزونه IFAS دانشگاه فلوریدا. موجود در: https://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/MG/MG05400.pdf. [دسترسی ۰۳ مارس ۱۵]. دسترسی رایگان. Nishina، M.، Zee، F.، Ebesu، R.، Arakaki، A.، Hamasaki، R.، Fukuda، S، Nagata، N.، Chia، C. L.، Nishijima، W.، Mau، R. & Uchida، R. (2000). تولید پاپایا در هاوایی. کالج کشاورزی گرمسیری و منابع انسانی، دانشگاه هاوایی در مانوآ. موجود در: http://www2.ctahr.hawaii.edu/oc/freepubs/pdf/F_N-3.pdf. [دسترسی ۰۳ مارس ۱۵]. دسترسی رایگان. Ploetz, R. C., Zentmyer, G. A., Nishijima, W. T., Rohrbach, K. G. & Ohr, H. D. (eds) (1994). مجموعه ای از بیماری های میوه های گرمسیری. انتشارات انجمن آسیب شناسی گیاهی آمریکا. موجود در: http://www.apsnet.org/apsstore/shopapspress/Pages/41620.aspx. برای خرید از APS Press موجود است.

پاپایا (pawpaw) | بیماری ها و آفات، توضیحات، موارد استفاده، انتشار. (n.d.). پاپایا (Pawpaw) | بیماری ها و آفات، توضیحات، موارد استفاده، انتشار. بازیابی شده در ۳ فوریه ۲۰۲۳، از https://plantvillage.psu.edu/topics/papaya-pawpaw/infos

CABI. (n.d.). https://www.cabidigitallibrary.org/doi/10.1079/cabicompendium.13392. (n.d.).

آفات و بیماری های رایج
بیماری ها
دسته: قارچ
لکه آنتراکنوز و زغال سنگ Colletotrichum gleosporoides

 

علائم

ضایعات کوچک آغشته به آب میوه در هنگام رسیدن؛ ضایعات فرورفته دایره ای با حاشیه های قهوه ای روشن.
علت

قارچ

توسط Glomerellacingulata ایجاد می شود که در درجه اول میوه را آلوده می کند. این بیماری به صورت لکه های دایره ای کوچک آغشته به آب ظاهر می شود که با رسیدن میوه به ضایعات فرورفته قهوه ای مایل به سیاه تبدیل می شوند. اسپری های قارچ کش می توانند این بیماری را کنترل کنند. ۲۰ دقیقه غوطه وری در آب داغ (۴۵ درجه سانتی گراد) پوسیدگی پس از برداشت را کاهش می دهد.
نظرات

قارچ ها توسط باد و باران پخش می شوند. ظهور بیماری ناشی از دما و رطوبت بالا؛ بیماری می تواند تأثیر جدی بر میوه های یخچالی برای صادرات داشته باشد.
مدیریت

قارچ کش های محافظ مناسب باید اعمال شود. فرو بردن میوه ها در آب داغ با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه از بروز بیماری می کاهد.
پوسیدگی سیاه Mycosphaerella caricae

 

علائم
پوسیدگی سیاه فرورفته روی میوه های جوان که از انتهای ساقه یا تماس با برگ منشاء می گیرد. پژمرده شدن و ریزش میوه جوان از گیاه؛ ضایعات فرورفته کوچک و قهوه ای رنگ با حاشیه های قهوه ای روشن روی میوه در حال رسیدن.
علت
قارچ
نظرات
قارچ ها از طریق زخم وارد میوه می شوند.
مدیریت
قارچ کش های محافظ مناسب باید اعمال شود. فرو بردن میوه ها در آب داغ با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه از بروز بیماری می کاهد.
لکه سیاه Asperisporium caricae

 

علائم
ضایعات دایره‌ای آغشته به آب یا قهوه‌ای روی برگ‌های مسن‌تر. مراکز ضایعات با بلوغ سفید می شوند. پیچ خوردگی و قهوه ای شدن برگ ها؛ ضایعات برجسته روی تنه؛ ضایعات دایره ای فرورفته روی میوه
علت
قارچ
نظرات
انتقال بیماری توسط باد و باران؛ ظهور بیماری که با هوای خنک همراه با رطوبت ناشی از شبنم یا باران مورد علاقه است.
مدیریت
بیماری ممکن است به کاربرد قارچ کش های مناسب برای کنترل کافی نیاز داشته باشد.
لکه سیاه Cercospora Cercospora papayae

 

علائم
نقاط سیاه ریز روی میوه که تا ۳ میلی متر بزرگ می شوند. لکه ها کمی برآمده هستند و اگرچه روی میوه سبز نارس مشخص نیستند، در زمان رسیدن به زرد قابل مشاهده می شوند. ضایعات روی برگ ها نامنظم و به رنگ خاکستری-سفید هستند. اگر آلودگی شدید باشد، ممکن است برگها زرد و نکروز شده و از گیاه بیفتند.
علت
قارچ
نظرات
بیماری معمولاً از برگ های آلوده پاپایا در باغ های مجاور وارد باغ می شود.
مدیریت
استفاده از قارچ کش های حفاظتی مناسب در فواصل ۱۴ تا ۲۸ روزه کنترل رضایت بخشی بیماری را فراهم می کند.
سفیدک پودری Oidium caricae-papayae
سایر گونه های قارچ

 

علائم
همه قسمت های درخت را آلوده کند. برگ های آلوده رشد میسلیوم سفید را معمولاً در زیر سطح، به ویژه نزدیک رگبرگ برگ نشان می دهند. مدتی رشد میسلیوم سفید نیز در سطح بالایی برگ مشاهده می شود. ناحیه آلوده به رنگ سبز روشن و کلروتیک (ضایعات) با حاشیه سبز تیره می شود.
علت
قارچ
نظرات
پاتوژن های کپک پودری ساپروفیت هستند که برای بقا و رشد نیاز به میزبان زنده دارند. پاتوژن با رطوبت زیاد و نور کم خورشید مورد علاقه است.
مدیریت
قسمت های آلوده را جدا کرده و به درستی دور بیندازید. از آبیاری درختان با آب پاش خودداری کنید. تغذیه مناسب درختان را برای مقاومت در برابر عفونت سفیدک پودری فراهم کنید. در صورت شدید بودن بیماری از قارچ کش های مناسب استفاده کنید.
دسته بندی : باکتریایی
شانکر باکتریایی و کاهش گونه های Erwinia.
علائم
ضایعات زاویه دار آغشته به آب روی برگ ها؛ ضایعات به هم می پیوندند و در امتداد رگبرگ ها پخش می شوند. برگهای پژمرده، به ویژه در بالای تاج پوشش. ضایعه آغشته به آب و شانکر روی ساقه؛ شانکرها ساقه را به کمر بسته و باعث فروپاشی گیاه می شوند. ضایعات کوچک آغشته به آب روی میوه سبز.
علت
باکتری ها
نظرات
باکتری ها در ضایعات و شانکرها زنده می مانند.
زرد شدن داخلی انتروباکتر کلوآکا
علائم
گوشت میوه رسیده زرد رنگ شده است. نواحی تغییر رنگ نرم با حاشیه های پراکنده؛ بوی پوسیده
علت
باکتری
نظرات
بیماری یافت شده در هاوایی
مدیریت
فرو بردن میوه ها در آب داغ با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه از بروز بیماری می کاهد و در حال حاضر تنها روش کنترل است.
دسته: ویروسی
رویه دسته ای که احتمالاً توسط باکتری Rickettsia ایجاد می شود
علائم
کلروز برگهای جوان؛ لکه های آغشته به آب روی دمبرگ ها و ساقه ها؛ دمبرگ ها سفت، افقی و کوتاه شده؛ تیغه های برگ ضخیم که به سمت پایین فنجان می شوند. میانگره ها کوتاه می شوند و رشد متوقف می شود و در نتیجه ظاهری خوشه ای برای گیاهان ایجاد می شود.
علت
باکتری ها
نظرات
توسط قیف برگ منتقل می شود.
مدیریت
استفاده از انواع متحمل پاپایا در حال حاضر تنها روش کنترل توصیه شده است.
پاپایا ringspot ویروس پاپایا ringspot (PRV)

 

علائم
حلقه های سبز تیره روی میوه که ممکن است کمی فرو رفته و با رسیدن میوه کمتر متمایز شوند. میوه ها ممکن است برآمدگی های ناهموار داشته باشند. برگها اغلب دارای الگوی موزاییک زرد روشن هستند و برگهای جدید کوچک هستند و رشد گیاه متوقف می شود.
علت
ویروس
نظرات
ویروس توسط چندین گونه شته منتقل می شود.
مدیریت
گیاهان آلوده باید حذف و نابود شوند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. مواد کاشت جدید باید عاری از ویروس باشند. کشت مخلوط پاپایا با یک غیر میزبان مانند ذرت می تواند به کاهش بروز بیماری در باغات پاپایا با فراهم کردن ناقلان شته با محل تغذیه جایگزین کمک کند.
دسته: اوومیست
پوسیدگی میوه فیتوفتورا (پوسیدگی ساقه) Phytophthora palmivora

 

علائم
ضایعات آغشته به آب روی میوه نارس که لاتکس ترشح می کند. میوه پژمرده؛ ضایعات آغشته به آب روی اسکارهای برگ ساقه میوه. میوه بالغ پوشیده از میسلیوم سفید.
علت
اوومیست
نظرات
قارچ ها در خاک زنده می مانند و از طریق زخم های ساقه وارد می شوند. بیماری اغلب پس از آسیب طوفان ظاهر می شود.
مدیریت
بیماری را می توان از طریق استفاده از قارچ کش های محافظ مناسب مانند مانکوزب یا سولفات مس کنترل کرد. پوسیدگی ریشه در نهال ها را می توان با کاشت در سوراخ های پر از خاکی که در آن پاپایا هرگز رشد نکرده است جلوگیری کرد – تا زمانی که ریشه ها از خاک اضافه شده خارج شوند، گیاه دیگر مستعد ابتلا به این بیماری نیست.
آفات
دسته: حشرات
شپشک آرد آلود پاپایا Paracoccus marginatus

 

علائم
حشره دیسک مانند بیضی تا گرد که با ماده پنبه ای روی درخت پوشیده شده است. کلروز، رشد کوتاهی گیاه، تغییر شکل برگ، حشرات زودرس برگ و میوه، مورچه ها را جذب می کنند که ممکن است وجود داشته باشند. کلنی حشرات ممکن است با رشد کپک دوده ای به دلیل کلونیزاسیون قارچی عسلک قندی دفع شده توسط حشره همراه باشد.
علت
حشره
نظرات
حشرات دامنه میزبانی وسیعی دارند. اغلب توسط مورچه هایی که آنها را برای ترشحات شیرین عسلک پرورش می دهند، مراقبت می شوند. انتقال ویروس ساقه متورم کاکائو
مدیریت
شپشک‌های آردآلود را می‌توان به طور بالقوه توسط دشمنان طبیعی مانند سوسک‌های خانم کنترل کرد، اما معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی کنترل می‌شوند. آفت کش های شیمیایی همچنین ممکن است جمعیت دشمنان طبیعی را کاهش دهند که منجر به شیوع شپشک آرد آلود می شود.
حشرات فلس دار (فلس هلو سفید) Pseudaulacaspis pentagona

 

علائم
حشرات فلس دار با تغذیه از شاخه ها، شاخه ها و میوه ها و تزریق سموم به گیاه در حین انجام این کار باعث آسیب می شوند. اگر هجوم شدید باشد، ممکن است صمغ در پوست ایجاد شود و شاخه ها یا کل شاخه ها از بین بروند. حشرات دیسک‌های مسطح یا «فلس‌هایی» هستند که پاهای قابل رویتی ندارند. فلس ها یک پوشش مومی سفید تولید می کنند که در نهایت سیاه می شود (مرحله کلاهک سیاه).
علت
حشره
نظرات
حشرات فلس دار در مرحله کلاه سیاه زمستان گذرانی می کنند. نرهای بالغ بالدار با ماده‌هایی جفت‌گیری می‌کنند که تخم‌های خود را تا زمانی که از تخم خارج می‌شوند در داخل بدن نگه می‌دارند.
مدیریت
جمعیت ها اغلب توسط دشمنان طبیعی، از جمله سوسک های شکارچی و برخی زنبورها کنترل می شوند – اگرچه حشره کش های طیف وسیع ممکن است با از بین بردن جمعیت حشرات مفید منجر به شیوع گسترده شوند. درختان را می توان با روغن های باغبانی در زمان خواب اسپری کرد که به طور موثر فلس ها را بدون آسیب رساندن به دشمنان طبیعی از بین می برد.

 

منبع: plant village

Discover the convenience of Trezor App Download, providing a user-friendly interface for easy crypto management.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *