طریقه نگهداری انگور به روش استفاده از نگهدارنده سولفورپد اسکو

توصیه های لازم :

تمام عواملی که در کیفیت خوراکی و ظاهری انگورموثرهستند از قبیل عطر،طعم ،رنگ ، رسیدگی و بافت میوه انگور بستگی به زمان برداشت دارند. در اصل انگوری که در مرحله رسیدگی مناسب برداشت شود از بهترین قابلیت خوراکی و ظاهری برخوردار خواهد بود . تغییراتی که پس از رسیدگی کامل در انگور بوجود می آید حتی در شرایط دلخواه منتج به ضایع شدن تدریجی انگور خواهد شد. علاوه بر این عامل عوامل متعدد دیگری نیز در انبار مانی انگور موثر هستند که عبارتنداز:

۱)      برداشت انگورهای رسیده

۲)      نحوه برداشت و حمل و نقل 

۳)      بسته بندی

۴)      سرد کردن اولیه

۵)      دمای مناسب و رطوبت نسبی

۶)      ضد عفونی

۱) برداشت انگورهای رسیده:

 انگور رسیده به انگوری گفته می شود که ۷۰% رنگ میوه تشکیل شده باشد تا قابلیت مصرف تازه خوری را پیدا کند. علاوه بر رنگ میوه درصد بریکس محصول در زمان رسیدگی از مهمترین عوامل در زمان برداشت انگور می باشد که با چکاندن چند قطره عصاره انگور در روی صفحه رفرکتومتر قابل تشخیص است. در این عصاره علاوه بر قندها ، اسیدها نیز به صورت محلول وجود دارند که درصد آن در مقایسه با قندها بسیار کم است به این دلیل از واحد بریکس که در بر گیرنده مواد جامد قابل حل است استفاده میشود که این نیز تابع رقم و منطقه تولید (اقلیم) بوده و با توجه به سردی و گرمی هوا در طول سال ، کمی قابل تغییر می باشد.

۲) نحوه برداشت و حمل و نقل:

یکی دیگر از عواملی که در برداشت انگور باید مورد توجه قرار گیرد شرایط آب و هوایی در زمان برداشت است. انگور را نباید در روزهای بارانی و یا خیلی گرم برداشت کرد و اگر باران بارید می بایست حداقل ۳ روز صبر کرد تا خوشه ها و بوته ها کاملا خشک شوند . بهتر است برداشت انگور صبح زود به شرط عدم وجود شبنم و یا عصر انجام گیرد برداشت انگور باید با چاقو و یا قیچی تیز و با حداکثر طول دم خوشه انجام گیرد از تماس دست با حبه های انگور باید خودداری کرد چیدن و انتقال آن به جعبه بایستی با گرفتن از انتهای دم خوشه و با ظرافت خاصی انجام گیرد . عدم دقت در موقع چیدن انگور و قرار دادن آن در جعبه باعث وارد شدن صدمات فیزیکی به حبه ها و خوشه ها شده و زمینه را برای فساد قارچی میوه در سردخانه فراهم می سازد . در موقع چیدن و حمل و نقل و بستن درب جعبه ها ی انگور نباید هیچگونه فشاری به خوشه ها و حبه های انگور وارد شود .

۳) بسته بندی جعبه های انگور :

سایز جعبه های انگور که معمولا در ایران از جنس مواد پلاستیکی می باشد بین ۵ تا ۸ کیلو متغییر می باشد پس از انتخاب جعبه و پهن کردن کیسه نایلونی سوراخ دار بنام ( لاینر ) در داخل جعبه و قرار دادن یک ورق کاغذ رطوبت گیر بنام ( آبسورب  پد ) انگوری که به مصرف تازه خوری می رسد بلافاصله پس از برداشت در داخل تاکستان در یک محوطه سر پوشیده بدور از صدمات آفتاب و باران با قرار دادن خوشه ها در داخل جعبه به طوریکه کو چکترین فشاری بهم وارد نسازند شروع می شود لازم است قبل از قرار دادن خوشه ها حبه های زاید و آلوده و نامناسب از نظر کیفی از خوشه ها جدا گردد و خوشه های سالم و یکدست در داخل جعبه ها قرار گیرد مخصوصا در صورتیکه مقصود از بسته بندی نگهداری آن به مدت طولانی و در داخل سردخانه باشد از قرار دادن خوشه های پر و متراکم (حبه های بهم فشرده ناشی از مصرف هورمون جیبرلین) در داخل جعبه باید خودداری نمود جعبه های انگور پس از بسته بندی سریعا باید به سردخانه انتقال داده شوند در غیر اینصورت دچار پلاسیدگی و کاهش وزن و فساد خواهند شد .

۴) سرد کردن اولیه :

 متدالترین نوع سردکردن انگور استفاده از هوای فشرده است که میوه ها به طور یکنواخت در معرض هوای سرد با سرعت ۲۱ تا ۲۳ متر در دقیقه قرار گرفته و در مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دمای آن به ۲+ درجه سانتیگراد می رسد با این عمل تنفس انگور کاهش یافته و عمر انباری انگورها افزایش می یابد . در سردخانه هایی که امکانات سرد کردن اولیه انگور با هوای فشرده وجود ندارد می توان محصول انگور را در اتاقی با ظرفیت سرد کردن سریع قرار داد و با کاهش دمای اتاق به کمتر از صفر درجه ساتیگراد در مدت ۲۴ ساعت دمای انگورها را سریعا تا حدود ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد کاهش داد .

دقت شود اتاقهای سردخانه بایستی قبلا با مواد ضدعفونی کننده و قارچ کشها شسته سپس جعبه های انگور در ان قرار گیرد .

۵) دما و رطوبت نسبی: 

دمای نگهداری انگور بین صفر و ۱+ درجه سانتیگراد و مناسبترین رطوبت نسبی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد می باشد دمای پایین تر باعث صدمات فیزیولوژیکی در میوه ها شده و افزایش درجه حرارت نیز شدت تنفس را افزایش داده و مدت انبار مانی محصول کاهش می یابد افزایش رطوبت نسبی در سردخانه نیز باعث تسریع در رشد و نمو میکروبها و کاهش آن باعث از دست دادن آب میوه ها می شود .تهویه صحیح و مناسب در سردخانه ضروری می باشد وجود جریانی از هوا که بتواند حرارت حاصل از تنفس میوه ها و غیره را به حرکت در آورد و مانع تجمع ان در یک جهت سردخانه شود کافی است .

۶) مبارزه با بیماریهای قارچی:

برای کنترل و جلوگیری از انتشار و گسترش فساد قارچی انگور در سردخانه در گذشته نه چندان دور از سوزاندن مقدار خاصی از گوگرد خالص و ایجاد گاز دی اکسید گوگرد استفاده می شد و لیکن این روش امروزه بعلت تاثیر گذاری روی طعم میوه انگور و همچنین ترکیب این گاز با گازهای دیگر هوا بویژه هیدروژن باعث تولید اسید و اختلال در سیستم های الکترونیکی سردخانه ها گردیده و نتیجتا امروز تکنیک جدیدتحت عنوان استفاده از سولفور پد جایگزین روش قبلی گردیده است .

سولفور پد مارک اسکوی شیلی در طول سالها به موقعیت رهبری بازارهای داخلی و جهانی بدلیل کیفیت و کارایی تولیدات نگهدارنده انگور دی اکسید سولفور رسیده است .

عنصر فعال سولفور پد سدیم متابی سولفیت است که به محض تماس با رطوبت دی اکسید سولفور تولید و مانع از پروسه فساد بوسیله قارچ (بوتریتس سینریا پرس ) می شود که یکی از مشهورترین بیما ریها پس از برداشت انگور تازه خوری میباشد .

نگهدارنده انگور چند واحدی ساخته شده است از کاغذهای مخصوص پوشیده شده با زنجیره های پلی مری که

در داخل آن سدیم متا بی سولفیت وجود دارد.

 

سولفور پد مارک اسکو شیلی در سال ۱۳۸۴ در شهرستان ارومیه نتایج خوبی را نشان داده است و امروز شرکت اسکو با ارائه محصولات خود در ایران شامل سولفور پدهای  ۵٫۵ و۷ و ۱۰ گرمی و کاغذ رطوبت گیر بنام آبسورب پد و کیسه از جنس نایلکس در ابعاد مختلف و سوراخدار خوشحال خواهد شد که تولیدکنندگان و صادر کنندگان انگور ارومیه سود سرشاری از تولیدات و فعالیت خود دریافت نمایند . طبق مطالعات و آزمایشات مشاهده ای انجام یافته یک گرم ماده متابی سلفیت سدیم  اسکومی تواند یک کیلوگرم انگور را در شرایطی که در بندهای گذشته ذکر شد بمدت ۹۰ روز مصون از بیماریهای قارچی و بصورت سالم و با طراوت نگهدارد و توصیه می شود در جعبه های پایین تر از ۵ کیلوگرم از سولفور پدهای ۵٫۵ و در جعبه های ۵ الی ۷ کیلوگرمی از سولفور پدهای ۷ گرمی و بالاتر از ۷ کیلوگرمی انگور از سولفور پدهای ۱۰ گرمی استفاده شود .

 

۷)  نکات مهم در استفاده از سولفورپد:

  • انتخاب جعبه مناسب
  • پهن کردن کیسه نایلکس در داخل جعبه
  • قرار دادن کاغذ آبسورب پد در کف جعبه(طبق شکل)
  • چیدن خوشه های سالم درجعبه
  • انتقال سریع به سردخانه و یا ماشین یخچالدار
  • سرد کردن اولیه
  • قرار دادن کاغذ آبسورب پد روی انگورها در داخل جعبه
  • قرار دادن سولفورپد مناسب با وزن انگور به طوریکه نوشته های سولفورپد رو به بالا باشد.
  • بستن کیسه و گذاشتن درب جعبه
  • بازدید در طول مدت نگهداری در سردخانه
  • حفظ زنجیره سرد در هنگام بارگیری
  • استفاده از ماشینهای یخچالدارجهت حمل از داخل سردخانه

 آبسورب پد ها :

 آبسورپدها از کاغذهای جاذب و حجیم برای بسته بندی میوه جات تازه ، ساخته شده است آبسورپد یک لایه و دو لایه از کاغذهای مخصوص استفاده شده برنگ طبیعی بژ روشن بدون رنگ یا ماده رنگی با بازده عالی در جذب رطوبت داخل جعبه های بسته بندی شده که از رشد و تشکیل عوامل قارچی مانند قارچ پنی سیلیم  ، مونی لینیا و ریزوپوس  و آلترناریا که باعث فساد میوه جات تازه میشود جلوگیری می کند همچنین سطح مناسبی را برای محبوس کردن رطوبت در بسته بندیهای جعبه های انگور فراهم می کند و از تماس مستقیم انگور با آب و رطوبت جمع شده در روی پلاستیک در داخل جعبه جلوگیری می کند همچنین بخاطر عمر مفید از تماس مستقیم متا بی سولفیت با انگور جلوگیری و عملکرد پیش گیرانه و غیر مستقیم بر علیه سفید شدن انگور را اجرا می کند .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *