مقدمه:این مبحث به بیماری های پس از برداشت که شامل کلیه آلودگی های قارچی می باشد می پردازد و سعی شده است با نمایش عکس ها و جدول تمام نشانه ها و مقایسها انجام گیرد.

کپک آبی:
کپک آبی (پنی سیلیوم اکسپنسوم) یک بیماری قارچی پس از برداشت می باشد این بیماری برای مصارف تازه خوری و صنعتی حائظ اهمیت است.

       
 شکل ۴:حمله قارچ به قسمت کالیکس سیب به دلیل وجود قطرات شبنم روی کالیکس  شکل ۳: عفونت قارچی وارد شده به سیب گرانی اسمیت در اثر زخم شاخه  شکل ۲:تخریب بافت داخلی سیب که کاملا قابل جداسازی قسمت پوسیده شده و سالم می باشد.  شکل ۱:کپک آبی که در اثر حمله قارچ به قسمت زخمی شده سیب رشد نموده و باعث قهوه ای شدن بافت و نرم و آبکی شدن آن می شود

کپک خاکستری
کپک خاکستری(بوترایتیس سینرآ) یک بیماری قارچی شایع در سراسر جهان است .این قارچ داری قابلیتی است که دارد اثر برخورد میوه آلوده با میوه سالم آن را درگیر نماید.اگر میوه قبل از برداشت یا بعد از برداشت با قارچ کش تیمار نشده باشد تعجبی ندارد طی نگهداری بین ۲۰ الی ۶۰ درصد آلودگی گسترش یابد.

  شکل3:تاثیر کپک خاکستری بر سیب در قسمت کالیکس آن که در رطوبت بالا شروع به رشد نموده است.   شکل 2: تاثیر کپک خاکستری بر سیب که باعث میشود بافت قهوه ای، اسفنجی و پوسیده گردد.   شکل1:در اثر آلودگی در ساقه و حفره ساقه ایجاد می گردد بدین صورت که اسپور قارچ خود را در حفره ساقه مخفی نگاه داشته و در اثر رطوبت بالا تبدیل به قارچ رویشی می گردد.
 شکل۳:تاثیر کپک خاکستری بر سیب در قسمت کالیکس آن که در رطوبت بالا شروع به رشد نموده است.  شکل ۲: تاثیر کپک خاکستری بر سیب که باعث میشود بافت قهوه ای، اسفنجی و پوسیده گردد.  شکل۱:در اثر آلودگی در ساقه و حفره ساقه ایجاد می گردد بدین صورت که اسپور قارچ خود را در حفره ساقه مخفی نگاه داشته و در اثر رطوبت بالا تبدیل به قارچ رویشی می گردد.

خال زدگی سیب(speck rot)

یک بیماری پس از برداشت است که در اثر هجوم آلودگی های باغی(خاک، برگ های ریخته شده، آبیاری غرقابی و…)ایجاد می گردد.
علائم :این بیماری اصولا در سیب قرمز رخ میدهد و در اکثر موارد در قسمت پایین نزدیک کالیکس رخ میدهد.ولی گاها در قسمت نزدیک ساقه این بیماری را می بینیم.

 
 شکل ۲: پوسیدگی انتهای کالیکس در سیب قرمز  شکل۱: نشانه های پوسیدگی در سیب قرمز طی نگهداری

پوسیدگی اسفاروپسیس:
این بیماری قارچی در انواع مختلف سیب و گلابی رخ می دهد. در طی نگهداری طولانی سیب در سبد و صندوق های سنگین احتمال ایجاد پوسیدگی تا ۲۴ درصد را ایجاد می نماید.

       
 شکل ۴: تاثیر پوسیدگی اسفاروپسیس در داخل سیب که باعث قهوه ای شدن می گردد.  شکل ۳: قارچ اسفاروپسیس در سیب فوجی  شکل۲:حمله به قسمت کالیکس در سیب قرمز  شکل۱: آلودگی اسفاروپسیس در قسمت بالای سیب نزدیک به ساقه که باعث پوسیدگی قهوه ای شده است.

 

 کپک پودری:
کپک پودری بیشتر در برگ ها شکوفه ها و جوانه سیب هنگام رشد پیدا می شود و هنگاهی که میوه آلوده می گردد روی سطح آن بد رنگ و حالت سوختگی ایجاد می گردد.
 پوسیدگی موکور:
کپک موکور می تواند خسارت های جدی به سیب وارد نماید ولی عموما فراگیر و شایع نیست و با کنترل شرایط بهداشتی و استفاده مناسب از قارچ کش ها می توان آن را کنترل نمود.
   
 شکل۲: کپک پودری در سیب قرمز که حالت زخم شدگی ایجاد می نماید  شکل۱: پوسیدگی موکور در سیب گلدن که حالت آبکی با حاشیه تیز و بوی شیرینی ایجاد می نماید.

 

نشانه ها کپک آبی کپک خاکستری پوسیدگی اسفاروپسیس کپک موکور
بافت نرم.آبکی،حاشیه تیز،قابل جداسازی با قسمت سالم سیب بافت اسفنجی،پوسیدگی غیر قابل جداسازی با قسمت سالم سفت. بسیار نرم و آبکی
رنگ پوسیدگی برنز و قهوه ای تیره قهوه ای روشن تا تیره قهوه ای تیره به سمت سیاهی قهوه ای روشن
رنگ داخل سیب قهوه ای قهوه ای روشن قهوه ای قهوه ای روشن
بو بوی خاک بوی نامشخص بوی شبیه پانسمان زخم شیرین

 

 

 

منبع:

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *