بیماری های مرکبات که پس از برداشت اتفاق می افتد.
مرکبات وقتی از درخت جدا می شوند، اغلب آلوده به کپک هستند. هنگام برداشت و پردازش میوه ها، باکتری های پوسیده می توانند به نقاط آسیب دیده پوست نفوذ کنند. بیماری‌های اصلی مرکبات پس از برداشت (و علائم آن‌ها) که در طول انبارداری و سردخانه رخ می‌دهند عبارتند از:
آلترناریا روت. معمولاً در انتهای پرتقال به صورت کپک سیاه، خشک و عمیقاً نافذ ظاهر می شود. در سایر مرکبات به صورت یک کپک لزج سربی رنگ ظاهر می شود که از انتهای برش شروع به هسته میوه می کند.
پیشگیری از بیماری:

شرایط رشد مطلوب را فراهم کنید. پرتقال ها را قبل از رسیدن زیاد جدا کنید. لیموهای رسیده را روی درخت نگهداری نکنید. مدت زمان نگهداری میوه های ضعیف را محدود کنید. جوانه های سبز نشان می دهد که میوه قوی خواهد بود. فرآوری لیمو در کارگاه با امولسیون پارافین باعث بهبود مقاومت لیمو در برابر بیماری ها می شود.
آنتراکنوز (Colletotrichum). سفت، قهوه ای تیره، لکه های عمیق با شکل نامنظم. گوشت میوه را به رنگ خاکستری تیره رنگ کنید. خطرناک ترین برای نارنگی های زودرس سبز شده، هیبریدهای نارنگی، پرتقال های طولانی مدت و گریپ فروت.
پیشگیری از بیماری:

پس از برداشت از داروهای ضد قارچ (قارچ کش) توصیه شده استفاده کنید. از نگهداری طولانی مدت خودداری کنید، سریع حمل کنید.
کپک آبی (و سبز) (پنیسیلیوم). ضایعه نرم، آبکی و بی رنگ بافتی که در شرایط مرطوب به سرعت با هاگ های آبی یا سبز زیتونی پوشیده می شود.
هشدار: پوست را از آسیب محافظت کنید. هنگام شستشو از قارچ کش های توصیه شده استفاده کنید. میوه ها را در یخچال در دمای نزدیک به ۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. در جعبه های میوه و بسته بندی از بی فنیل استفاده کنید.
کپک قهوه ای (Phytophthora). کپک قهوه ای سخت با بوی تند و ترش. این عمدتا بر میوه های کالیفرنیا و آریزونا تأثیر می گذارد.
پیشگیری از بیماری:

سمپاشی درختان میوه و بهداشت مناسب. میوه ها را قبل از بسته بندی ۲ دقیقه غوطه ور کنید. در آب با دمای ۴۵٫۵ درجه سانتیگراد.
قالب باتلاقی (Geotrichum). کپک نرم و آبکی با بوی ترش که روی پوست های آسیب دیده ظاهر می شود. مشابه مراحل اولیه کپک آبی است، با این تفاوت که هاگ پودر تشکیل نمی دهد. برای لیمو و نارنگی خطرناک است.
پیشگیری از بیماری:

هنگام برداشت، از آسیب رساندن به پوست خودداری کنید. با کمترین دما در یخچال بگذارید. قارچ کش هایی که برای درمان کپک های باتلاقی استفاده می شوند تأثیر کمی دارند یا اصلاً تأثیر ندارند.
قالب برش (Diplodia، Phomopsis). کپک قهوه‌ای به‌راحتی قابل درمان، نسبتاً سخت، با رشد سریع، با بوی تند و ترش. به طور گسترده در فلوریدا و به صورت محلی در آریزونا و کالیفرنیا توزیع شده است.
پیشگیری از بیماری: میوه های رسیده را به سرعت با قارچ کش ها درمان کنید و به سرعت تا دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد خنک کنید.
چندین نوع قارچ کش شیمیایی دارای گواهی EPA برای درمان مرکبات پس از برداشت استفاده می شود. آنها شامل تیابندازول (تیابندازول – TBZ)، ارتوفنیل فنل (اورتوفنیل فنل – OPP یا SOPP) و ایمازالیل (ایمازالیل) هستند. این مواد شیمیایی پس از شستن میوه و قبل از استفاده از فیلم مومی استفاده می شوند یا در پوشش مومی گنجانده می شوند. بی‌فنیل، یک قارچ‌ساز فرار، در بسته‌بندی‌های کاغذی یا آسترهای جعبه گنجانده می‌شود. به آهستگی تبخیر می شود و از رشد موجودات در حین حمل و نقل و نگهداری جلوگیری می کند. تحت شرایط خاص، استفاده از ترکیبی از این مواد شیمیایی مفید است همه آنها به یک اندازه در مبارزه با این نوع باکتری موثر نیستند. گونه‌ای از کپک‌های آبی یا سبز (Penicillium) که به برخی قارچ‌کش‌ها پاسخ نمی‌دهد روی میوه‌های ذخیره‌سازی ایجاد می‌شود، بنابراین در انتخاب قارچ‌کش و تعیین زمان فرآوری مراقب باشید.
آسیب فیزیکی
علاوه بر بیماری های ناشی از کپک، میوه ها در شرایط مختلف فیزیولوژیکی آسیب می بینند. بهتر است از این عیوب با چیدن میوه در دوره اولیه رسیدن و نگهداری مناسب آن پس از برداشت جلوگیری شود. هنگام فرآوری، نگهداری و حمل و نقل میوه ها، رعایت درجه حرارت و رطوبت مناسب ضروری است.

آسیب فیزیکی (علائم آنها) به شرح زیر است:
آسیب به پوست در انتهای برش. فرورفتگی های کوچک یا بزرگ، لکه های خشک، بی رنگ، سخت در اطراف ساقه یا لبه بالایی میوه.
پیشگیری از آسیب:

میوه ها را قبل از رسیدن بیش از حد از درخت بچینید. از گرم شدن بیش از حد میوه در اتاق فرآوری خودداری کنید. یک فیلم پارافینی روی میوه بمالید. زمان مشخص شده را در رطوبت نسبی بالای ۸۵-۹۰% نگهداری کنید. دمای ذخیره سازی توصیه شده برای منطقه و ناحیه رشد معین را رعایت کنید.
آسیب یخ زدگی یخ زدگی در مزرعه می تواند در اثر تماس با جعبه ها رخ دهد. در طول حمل و نقل و نگهداری، میوه ها در جعبه های پایینی یا در جعبه هایی که نزدیک به کلاف قرار می گیرند ممکن است یخ بزنند.

خنک کننده لکه های اشباع از آب روی پوست میوه های آسیب دیده ظاهر می شود. گوشت میوه شل، آبکی، رنگ شیری و بوی پوست می شود. میوه های یخ زده رطوبت خود را از دست می دهند که منجر به خشک شدن، پارگی سلولی و خم شدن پارتیشن ها می شود. نقطه انجماد مرکبات ۲- درجه سانتیگراد است.
وضعیت بد بافت های داخلی. پالپ میوه لیمو فرو می ریزد و خشک می شود و رنگ صورتی به خود می گیرد.
پیشگیری از آسیب:

مزرعه باید رژیم رطوبتی بهینه را حفظ کند.
خرد شده. این نقص فیزیکی با ظهور فرورفتگی هایی به قطر ۳ تا ۲۰ میلی متر در پوست مرکبات بیان می شود. با ضعیف شدن پالپ و ظاهر شدن رنگ سفید یا قهوه ای مشخص می شود. حفره‌ها در سراسر سطح میوه ظاهر می‌شوند و ممکن است با هم ترکیب شوند و لکه‌های بزرگ و نامنظمی را ایجاد کنند. علت این آسیب کاملاً مشخص نیست. به طور کلی، این نتیجه نگهداری در دمای پایین است.
پیشگیری از آسیب:

هنگام ذخیره سازی، سطح دمای توصیه شده برای گونه و محل مورد نظر مرکبات را رعایت کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *