از جمله مزایای اصلی اواپراتور های انبساط خشک نسبت به نوع مرطوب آن است که احتیاج به شارژ مقدار مبرد کمتری داشته و برگشت روغن به کمپرسور در آنها بهتر و مطمئن تر صورت می گیرد .
همچنین امکان صدمه دیدن اواپراتور به علت یخ زدن مایع خنک شونده در این اواپراتورها ، به مراتب کمتر است . مهمترین اجزاء داخلی دو نوع اواپراتور انبساط خشک در شکلهای زیر نشان داده شده است .
برای بهبود فرآیند انتقال حرارت ، سمت پوسته اواپراتورها ( در مبدلهای پوسته لوله ای ) مطابق شکل فوق به یکسری تیغه ها (baffles) مجهزمی گردد . با تغییرطول و فاصله بین این تیغه ها می توان سرعت مایع را طوری تغییر داد که بهترین نسبت انتقال حرارت به افت فشار حاصل گردد.
هنگامیکه دبی جریان و یا ویسکوزیته مایع زیاد است از تیغه های کوتاه با فاصله زیاد استفاده می شود تا سرعت مایع کاهش یافته و افت فشار جریان در داخل اواپراتور حداقل گردد .( شکل زیر)
بالعکس اگر دبی جریان و یا ویسکوزیته مایع کم باشد از تیغه های بلندتر و با فاصله کمتر استفاده می شود تا سرعت مایع افزایش یافته و ضریب انتقال حرارت بهبود یابد . (شکل زیر) .
تعداد و طول مدارهای مبرد لازم برای حفظ سرعت مبرد درداخل لوله ها در یک محدوده قابل قبول ، بستگی به کل بار اواپراتور و به ارتباط میان دبی جریان مایع خنک شونده با میانگین اختلاف دمای مؤثر ( METD) اواپراتور خواهد داشت .
از آنجائیکه این دو عامل درهر کاربرد خاص تغییر می کند لذا این نوع خنک کننده ها طوری ساخته می شوند که به راحتی بتوان آنها را بفرمهای تک یا چند مداره با طولهای متفاوت تبدیل کرد.
به عنوان مثال در اواپراتور شکل اول  ، تعداد و طول مدارهای مختلف بسته به طول لوله و به ترتیب جداسازی مبرد در پخش کننده های مبرد (Refrigerant head) ،که به صفحات نگهدارنده لوله ها ( tube sheets) در دو انتهای اواپراتور پیچ و مهره می شوند ، متفاوت است . ترتیب مدار مبرد را می توان برای هر مدل اواپراتور یا تعویض پخش کننده های مبرد ، تغییر داد نمونه هایی از این پخش کننده ها در شکل دوم  و سوم نشان داده شده اند .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *