برداشت و حمل و نقل میوه ها.

موزهای کاشته شده به طور کامل نمی رسند، اما در صورت رسیدن، خراب شدن میوه در حین حمل و نقل به سرعت اتفاق می افتد که اجازه نمی دهد آنها از محل رشد خود به مناطق دورافتاده فروش منتقل شوند. موز زمانی برداشت می شود که میوه قابلیت رسانیدن داشته باشد، اما هنوز نرسیده است – با پوست سبز تیره و خمیر سخت، نشاسته ای و غیرقابل خوردن. در هر درخت موز تنها یک دسته موز رشد می کند که حاوی ۵۰ تا ۱۵۰ میوه (یا انگشتان) است. این دسته به طور کلی از درخت جدا شده و به محل بسته بندی منتقل می شود.

موز از دسته جدا می شود، شسته شده و به برش های چهار انگشتی یا بیشتر تقسیم می شود که برای فروش مناسبتر است. برش ها در جعبه های محافظ تخته فیبر حاوی ۱۸ کیلوگرم میوه بسته بندی می شوند(وزن جعبه ها ممکن است متفاوت باشد). جعبه ها از طریق راه آهن از محل بسته بندی به بندر تحویل داده می شوند و در انبارهای کشتی های یخچال بارگیری می شوند. در انبارها، میوه ها بسته به واریته تا دمای مطلوب، معمولاً ۱۴ درجه سانتیگراد خنک می شوند.

موز در حالی که هنوز سبز و نارس است در ساحل تخلیه می شود و در کامیون های یخچال دار در دمای ۱۴٫۵ درجه سانتی گراد به مراکز عمده فروشی حمل می شود. حمل و نقل یا با کامیون و یا با راه آهن انجام می شود. چالش اصلی برای این دوره اطمینان از قرار گرفتن محصول در محیط بهینه و حرکت هر چه سریعتر به مقصد به منظور به حداقل رساندن تلفات پس از برداشت است.

مطالعه بیشتر: (موز در مراکز رنگ آوری از نارس و سبز به زرد تغییر رنگ می دهد)

بیماری ها و بدتر شدن ارائه.

موز مستعد بیماری ها و آسیب های فیزیکی زیر است.
حفظ دما و رطوبت مناسب در زمان نگهداری و نگهداری دقیق، روند پیری و ایجاد بیماری ها را کاهش می دهد.

آنتراکنوز (کپک رسیده) (Gloeosporium). لکه های سیاه کوچک روی ساقه با میوه های بیش از حد رسیده. در یک جو مرطوب، مراکز این لکه ها با هاگ های صورتی به تعداد زیاد پوشیده شده است. تیره شدن پوست می تواند از ساقه به کل میوه سرایت کند.

پیشگیری از بیماری:
از میوه ها در برابر آسیب های مکانیکی محافظت کنید. اگر میوه ها در جعبه های راه راه بسته بندی شوند، احتمال آسیب دیدن میوه ها کاهش می یابد. برای رسیدن میوه برنامه ریزی کنید تا بتوان آن را به بازار آورد و قبل از ظاهر شدن علائم بیماری به فروش رساند.

کپک سیاه (Ceratocystis). از طریق بریدگی های پوست در امتداد سیستم فیبروواسکولار گیاه منتقل می شود. در انتهای راسی و بریده میوه پیشرفت می کند. در انتهای میوه، لکه های قهوه ای مایل به سیاه روی پوست ایجاد می کند. با رسیدن میوه، پوست آنها سیاه مایل به خاکستری و آبکی می شود. پالپ به ندرت تحت تأثیر قرار می گیرد.

پیشگیری از بیماری:
انتهای میوه یا خوشه های تازه بریده شده را با یک ترکیب ضد قارچ (قارچ کش) قبل از بسته بندی آغشته یا اسپری کنید. از آسیب های مکانیکی اجتناب کنید و استانداردهای بهداشتی را از مناطق در حال رشد تا مناطق رسیدن حفظ کنید.

آسیب ناشی از سرمازدگی . پوست خاکستری مات، محو شدن به خاکستری تیره در مکان های سرمازده . آب میوه های سبز به خوبی وارد نمی شود و مایع به نظر می رسد. گوشت زیر پوست دارای رگه هایی قهوه ای است. موز رسیده بیشتر از میوه های سبز در معرض آسیب است.

پیشگیری از آسیب:
از دمای زیر ۱۳ درجه سانتیگراد خودداری کنید. حرکت هوا سرمازدگی را تسریع می کند.

کپک قارچی (چند قارچ). کپک نرم گسترده روی میوه های افتاده، له شده یا شکسته. روی پوست و پالپ تاثیر می گذارد، رنگ آن از قهوه ای تا سیاه است. سطح در رطوبت بالا با قالب پوشیده شده است.

پیشگیری از بیماری:
با احتیاط از میوه ها استفاده کنید، از کبودی و آسیب جلوگیری کنید. میوه را به سرعت تا ۱۳٫۵ درجه سانتیگراد خنک کنید.

نگهداری در دمای شدید

اگر دمای گوشت میوه فقط چند درجه کمتر از دمای مطلوب نگهداری باشد، اگرچه بسیار بالاتر از نقطه انجماد موز باشد، این امر می تواند باعث فساد سردی شود که در بالا توضیح داده شد.

میزان فساد ناشی از سرمازدگی مستقیماً با مدت زمانی که میوه در دماهای پایین می ماند، متناسب است و به طور خطی به خود دما بستگی ندارد. این آسیب عمدتاً مربوط به پوست موز است که سلول های آن در اثر سرما از بین می روند.

محتویات سلول های مرده با گذشت زمان (به دلیل اکسیداسیون) تیره می شود و ظاهری غیرقابل فروش به میوه می دهد. موز سبز و رسیده هر دو مستعد فساد در اثر سرمازدگی هستند.

موز به شدت یخ زده هرگز نمی رسد. اگر دمای خمیر تنها چند درجه بالاتر از دمای بهینه نگهداری باشد، این می تواند باعث رسیدن نامطلوب موز در حین حمل و نقل شود. زمانی که موز به مراکز عمده فروشی می رسد، آن ها را تخلیه کرده و در اتاقک های مجهزی قرار می دهند که رسیدگی آن ها کنترل می شود. به محض رسیدن موز و رسیدن به حالت خوراکی به بازار خرده فروشی می رود، زیرا. روند بلوغ دیگر نمی تواند متوقف شود. حتی زمانی که موز رسیده کاملاً خنک شود، می تواند به حدی برسد که برای فروش بسیار رسیده باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *