تاریخچه

 در کتابهای چین قدیم از چگونگی نگهداری یخ مطالبی بدست آمده است که تبرید را بعنوان یک حرفه شناخته شده در هزاران سال قبل معرفی می نماید.

همچنین گفته اند: که روسها یونانیها برف فشرده را در انبارها نگهداری ودر فصول گرم از آن استفاده می کردند.

هندیها مصریها وایرانیهاK قد
م با پر کردن ظروف سفال%@
B از/آب و نگهداری آن در محفظه های مخصوص ، آب سرد و یخ تهیه میکردند.

اما حمل قطعات یخ بوسیله کشتی و نگهداری آن در انبارها که بین سالهای

در همین سالها شخصی بعنوان

۱۸۱۰الی ۱۸۵۰میلادی رواج پیدا کرد و استفاده از برودت را در سطح وسیعی گسترش داد بعنوان تاریخ پیدایش تبرید ثبت شده است. roduT با ساختن یک سردخانه که از خاک اره بجای عایق استفاده کرده بود قدم موًثری جهت حمل و نگهداری یخ برداشت .

حمل یخ به نقاط مختلف دنیا و استفاده از آن بتدریج عادات و زندگی مردم را تغییر داد تا اینکه در سال ۱۸۸۰

اولین ماشین تبرید که با دست کار میکرد در سال ۱۸۳۴ در انگلستان ساخته شد. در سال ۱۸۵۱ یک مخترع آمریکائی ماشین یخسازی خود را که از هوا بجای مبرد استفاده میشد عرضه کرد و در سال ۱۸۶۰ نیز اولین ماشین اتر سولفوریک برای ایجاد تبرید در استرالیا ساخته شد که در صنایع نوشابه سازی مورد استفاده قرار میگرفت.

در اوائل سال ۱۸۹۰ تبرید مصنوعی رواج یافت و سیستم های مختلف تبرید از جمله “سیستم تبرید مکانیکی” ( تراکمی ) عمومیت یافت وسیستم تبرید جذبی نیز در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

در اوایل قرن نوزدهم کمپرسورهای سیستم های تراکمی هنوز با بخار کار میکردند سرعت آنها در حدود ۵۰ دور در دقیقه بود. در سال ۱۹۰۳ انجمن ماشین آلات تبرید ودر سال ۱۹۰۴ انجمن مهندسین و متخصصین تبرید بوجود آود.

در سال ۱۹۰۵ که کمپرسور دو زمانه به ثبت رسید تا سال ۱۹۱۱ که تکمیل گردید سرعت آن از ۱۰۰ به ۳۰۰ دور در دقیقه افزوده شد ودر سال ۱۹۱۵ اولین کمپرسور مدرن دو زمانه ساخته شد و تا ۱۹۴۰ بخوبی از آن استفاده میشد ودر همن سالها بود که تولیدات صنایع تبرید و تهویه مطبوع به نقطه اوج خود رسید و دستگاههی تبرید صنعتی و خانگی به مزان قابل توجهی تولید گردید.

تا سال ۱۹۶۰ که خراب نشدن غذاها در اثر انجماد بثبوت رسید، تسهیلات و تغییراتی در ساختمان سردخانه ها بوجود آمد.

در چند ساله اخیر نیز پیشرفتهای فراوانی در صنعت تبرید حاصل گردیده که تاً ثیر مستقیم آانها بر زندگی انسانها کاملاٌ مشهود است.

کارخانه یخ مصنوعی برای رفع نیاز مردم ساخته شد.

 

موارد استفاده از تبرید :

زمانی از صنعت تبرید فقط برای تهیه یخ استفاده میشد ولی امروزه برای تهیه و نگهداری مواد غذائی بطور موً ثر ودر عملیات صنعتی و تهویه مطبوع برای خنک سازی در سطح وسیعی از تبرید استفاده میشود. کاربرد تبرید در رشته های مختلف صنعتی و زندگی موجودات زیاد بوده ولی بطور خلاصه می توان آنها را به چهار دسته تقسیم کرد :

 ۱_

 در تهیه و نگهداری مواد غذایی

 ۲_

 در صنایع شیمیائی

 ۳_

 دستگاههای سرد کننده خانگی و مخصوص

 ۴_

 در تهویه مطبوع و تهویه صنعتی

 ۱_

 تهیه غذا : مراحل مختلف این امر را در تهیه و نگهداری و توزیع ، میتوان خلاصه کرد باین معنی بعضی از مواد غذائی مثل : انواع گوشت و سبزیجات و میوه جات که در زمانی از سال فراوان است میتوان در سردخانه ها نگهداری ودر فصول دیگر آنها را به بازار عرضه کرد .

بعضی دیگر از مواد غذائی روزانه مثل : شیر و بستنی نیز بدون استفاده از دستگاههای سردکننده قابل استفاده نخواهند بود. مثلاٌ : وقتی شیر در مزرعه و گاوداریها دوشیده میشود تا زمانیکه به کارخانه برسد بایستی در ظروف مخصوصی سرد نگهداری شود.

واضح است در کاخانه در زمان عملیات پاستوریزه و بسته بندی احتیاج به نگهداری شیر در درجات پائین بوده وحتی در مرحله توزیع نیز بایستی از ماشینهائی که دارای اطاقهای خنک شده میباشند استفاده شود.

همچنین برای تهیه و توزیع بستنی نیز در کلیه مراحل ، استفاده از عملیات سردکنندگی لازم و ضروری است.

در مورد گوشت از موقع ضبح و بسته بندی تا زمان مصرف از دستگاههای تبرید و سردخانه ها جهت حفظ آن از فاسد شدن استفاده میشود. حتی محل بسته بندی و برش گوشت نیز باید به وسیله دستگاههای تبرید سرد شوند . همچنین برای نگهداری گوشت بمدت طولانی از سردخانه هائی که دارای درجات حدود

F° ۳۲ باشند استفاده میشود واگر لازم باشد که گوشت بصورت انجماد صادر شود بایستی در حدود صفر تا F° ۱۰– منجمد گردد .

دستگاههای سردکننده نه تنها در ساختمانها بلکه در وسایل حمل ونقل نیز مورد استفاده قرار میگیرند مثلاٌ : وقتی که ماهی صید میشود تا زمانیکه کشتی به بندر برگردد واز آنجا بسردخانه ها منتقل شود در این مدت سردکردن و نگهداری ماهی در کشتی یک امر حیاتی است.

در داخل کشتی سرد کردن ماهی به وسیله یخ ونگهداری آن برای مدت کوتاه امکان پذیر است ، منتها انجماد سریع بوسیله دستگاههای داخل کشتی ، در کیفیت وسالم ماندن ماهی کمک موً ثری می نماید. کارخانجات تهیه مشروبات و نوشابه وآب میوه نیز ملزم به استفاده از وسایل تبرید هستند بخصوص طعم نوشابه ها در حالت سردی بهتر و گواراتر میباشند. در موقع تهیه آب پرتقال وحتی سایر آب میوه ها برای اینکه مزه بهتری داشته باشند آنها را در فشار کمتری می جوشانند وجهت نگهداری ، درجه حرارتی معادل

F° ۵ پیشنهاد برای توزیع نیز وسائل حمل و نقل خنک لازم است .

بعضی از سبزیجات وحبوبات تازه مثل لوبیا و نخود وباقلای سبز و حتی بعضی از میوه جات مثل سیب ، گلابی و پرتقال و انگور در سردخانه هائیکه دارای کویل های سردفن دار هستند در درجه حرارت بالای

F°۳۲ برای مدت چند ماه نگهداری میشوند .

فریزرهای خانگی نبز قادر به نگهداری بعضی از این مواد غذائی در حالت انجماد میباشند.

 ۲_

 

صنیع شیمیائی : قسمت وسیعی از کاربرد تبرید در صنایع شیمیائی است و بعلت متفاوت بودن تاًسیسات شیمیائی ، دقت و تخصص کافی در این رشته مورد نیاز میباشد.

 _

 خدماتی که بوسیله تبرید در عملیات مختلف صنایع شیمیائی سرویس میشوند عبارتند از :

 ۱_

 جدا کردن گازها ۵_ نگهداری مایع در فشار کم

 _

 تقطیر گازها ۶_ عملیات سرد کردن

۳_

 رطوبت گیری از هوا ۷_ دفع حرارت در تحولات شیمیائی

 ۴_

جاود سازی ماده از محلول ۸_ کنترل تخمیر ترکیبات شیمیائی

۳_

در حرفهً داروسازی نیز برای تهیه انواع مختلف دواجات بخصوص برای نگهداری خون با گروههای مختلف که در یخچالهای مخصوصی بنام بانک خون نامید میشود در سطح وسیعی از فن تبرید استفاده میشود. از دیگر مصارف مخصوص تبرید در سالنهای اسکی روی یخ میباشد که با عبور ماده سرما زا و ایجاد برودت از داخل لئله هائیکه در کف سالن جاسازی شده اند آب موجود در کف سالن منجمد میگردد .

در ساختمانهای بتنی بخصوص در ایجاد سدها نیز از اعمال سرد کردن بتن قبل از بتن ریزی یعنی کم کردن حجم مخصوص آن ودر نتیجه فشردگی بیشتر ذرات در همدیگر و استحکام و مقاومت سد در مقابل فشار آب دریا که از ضروریات زندگی امروز انسانها میباشد ودر آینده نیز مسئله مهمی برای ادامه زندگی بشر خواهد بود با استفاده از تبرید امکان پذیر است . به این ترتیب که با انجماد آب شور دریا و جدا شدن نمک از یخ و آب کردن مجدد یخ وتبدیل آن به آب شیرین یکی از روشهای ساده شیرین کردن آب دریل میباشد.

اسفاده روز افزون یخ در رستورانها و منازل و صنایع ، ساخت انواع ماشینهای یخساری را افزایش داده در نتیجه تهیه یخ باندازه و فرمهای مختلف خود یکی از کاربردهای موً ثر تبرید بشمار می رود .

۴_

 مورد استفاده تبرید در تهویه ساختمانها : تهویه ساختمانها بمنظور رفاه و سلامتی ساکنین آن یک امر ضروریست که این عمل در ساختمانهای مسکونی بناو تهویه مطبوع ودر کارخانجات ئو مراکز صنعتی بنام تهویه صنعتی نامیده میشود.

در تهویه مطبوع تابستانی که منظور اصلی سردکردن هوای داخل ساختمانها میباشد از دستگاههای تبرید تراکمی و یا جذبی در سطح وسیعی استفاده میشود.

تهویه صنعتی نیز بعنوان یک امر حیاتی در کارخانجات و آزمایشگاههایی مانند: کارخانه چوب ،کارخانجات ذوب آهن _ کارخانجات نساجی و امثال آنها مورد نیاز است که در آنجا نیز قسمت عمده عملیات بخصوص در فصول گرم با دستگاههای تبرید خواهد بود.

 روشهای مختلف تبرید

 تبرید عبارتست از جذب حرارت از مواد و دفع آن به محیط خارج.

در کلیه سیستم های عملی تبرید ، حفظ سرما مستلزم گرفتن حرارت از مواد ی با درجه حرارت پایین تر و خارج کردن این حرارت به محیطی با درجه حرارت بالاتر می باشد.

در این فصل مراحل بنبادی و اساسی تبرید مورد بحث قرار میگیرد که آن مراحل عبارتند از:

۱_

افزایش درجه مبرد ۵_ تولید خلاً

۲_

 تغییر فاز ۶_ انبساط گاز حقیقی

 ۳_

انبساط مایع ۷_ عملیات الکتریکی

۴_

 انبساط گاز ایده آل

 در مراحل ۱ و ۲ عمل جذب حرارت از مواد و ایجاد تبرید بوسیله ماده مبرد در درجه حرارت پایین بوجود می آید و بقیه عملیات سیکل برای حفظ برودت لازم است.

سیکل تراکمی تبخیری

 مقدمه:

سیکل تراکمی تبخیری یکی از مهمترین سیکلهای قابل قبول در تبرید تجارتی میباشد. در این سیکل مبرد بطور متناوب تبخیر و تقطیر شده و بخار بوسیله کمپرسور متراکم میگردد. در این فصل مقایسه بین سیکل کارنو و سیکلهای حقیقی تبخیری بعمل آمده و درباره روابط آنها بحث خواهد شد.

  سیستم های چند مرحله

 در تبرید سیستم چند مرحله ای یا مضاف به سیستمی اطلاق میشود که دارای دو یا چند قسمت فشار ضعیف باشد. قسمت فشار ضعیف قسمتی است که بعد از شیر انبساط و قبل از کمپرسور قرارگرفته واواپراتور نامیده میشود.

کاربرد سیستم های مضاعف زیاد است ، برای مثال میتوان در چنین سیستمی در یک قسمت بستنی در درجه حرارت

در این فصل درباره سیستم هائی که دارای دو اواپراتور یا دو کمپرسور هستند بحث خواهد شد چون سیستم هائی که دارای دو اواپراتور یا یک کمپرسور میباشند سیستم چند مرحله ای خوانده میشوند. روشهای بکار برده شد در این قسمت برای سیستم هائی که بیشتر از دو کمپرسور یا دو اواپراتور دارند نیز قابل قبول خواهد بود.

دو عمل اساسی که اغلب در سیستم های مضاعف بمورد اجرا گذاشته میشود عبارتند از:

سرد کردن مبرد

Fº ۳۰– نگهداری کرده و از قسمت دیگر برای خنک کردن انواع نوشابه در درجه حرارت

۳۵ استفده نمود.

استفده نمود.( gniIoocretnI ) وجدا کردن بخار مبرد ( sag ¸hsaIF ) که درباره هر یک جداگانه توضیح داده میشود .

کمپرسورها

سیستم های تبرید تراکمی از چهار قسمت عمده : کمپرسور_ کندانسور_ اواپراتور و وسایل انبساط تشکیل شده اند که هر یک به نوبه خود وظیفه خاصی دارند و هر کدام با دریافت محصول از عضو قبلی ، و برای تکمیل عملیات در سیستم ، همزمان فعالیت می کنند. هر تغییری که در یکی از اعضای سیستم پیش آید ممکن است در وضعیت عضو دیگر موً ثر باشد. مثلاٌ تغییر درجه حرارت آب کندانسور باعث تغییر در مقدار مبرد جریانی ، و ایجاد اختلاف در فشار اواپراتور ، واز جمله تغییر در شیر انبسبط می نماید. بررسی کمپرسورها که وظیفه تراکم را در سیستم های تبرید تراکمی بعهده دارند در مرحله اول مورد بحث قرار می گیرد . کمپرسورها به عنوان قلب یک سیستم تراکمی بوده و معمولترین آنها در سرد کننده ها مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

 

کمپرسورهای متقارن

کمپرسورهای دوار

 کمپرسورهای گریز از مرکز

 در کمپرسورهای متقارن که گاهی متناوب نیز خوانده میشود از حرکت پیستون در داخل سیلندر استفاده کرده و بوسیله سوپاپهای مکش و

فشار گاز مبرد را متراکم می نمایند.

 کمپرسورهای دوار ( چرخشی ) و گریز از مرکز ( سانتریفوژ ) هر دو در اثر گردش دورانی محورهای خورچد عمل تراکم انجام میدهند در صورتیکه نوع دوار یک ماشین با جابجائی مثبت بوده و کمپسورهای گریز از مرکز بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می کنند.

 _ کمپرسورهای متقارن:

کاربرد کمپرسورهای متقارن در تبرید خانگی و صنعتی است و معمولاٌ با قدت های متفاوت از چند دهم اسب تا چند صد اسب بخار به بازار عرضه میشوند.

کمپرسورهای جدید از یک ویا چندین سیلندر تشکیل شده اند که طرز قرارگرفتن سیلندرها ممکن است به شکل

v ویا w ، شعاعی ویا در یک راستا باشند .

کمپرسورهای نوع بسته:

در کمپرسورها الکتروموتوری بوسیله محور خود باعث گردش کمپرسور می گردد که اگر این موتور جدا از کمپرسور قرار گرفته باشد کمپرسور از نوع باز و در صورتیکه موتور و کمپرسور هر دو داخل یک محفظه آب بندی شده قرار گرفته باشند کمپرسور نوع بسته نامیده میشوند.

در کمپرسورهای بسته با وجود اینکه موتور در محفظه کمپرسور و همراه با مبرد می باشد ولی به علت عایق کاری کامل هیچگونه اشکالی پیش نمی آید. در بعضی از این نوع حتی لوله مکش از جهت موتور وارد محفظه میشود که بعلت ورود گاز سرد از لوله مکش موتور نیز خنک میشود.

در کمپرسورها فقط دو لوله مکش و فشار و گاهی یک لوله سرویس به اضافه الکتریکی به دستگاه متصل شده است. تنها اشکالی که در این کمپرسورها ممکن است پیش آید وجود رطوبت است که بایستی قبل از ورود به موتور کمپرسور بر طرف شود. در یک سیستم تبرید معمولاٌ کمپرسور و کندانسور بصورت یک واحد مرکب بوده وШنام وا%L8د تقطیر خوانده میشوند و در بعضی از آنها نیز موتور_ کمپرسور و کندانسور هر سه روی یک شاسی سوار می شوند.

دو عامل خیلی مهم که در کمپرسورها مورد توجه است عبارتند از:

 

۱_

 ظرفیت کمپرسور

۲_

 قدرت مورد نیاز

 که این دو عامل در کمپرسورها بطور موً ثری بوسیله فشار مکش و رانش تغییر می کنند.

  کندانسورهای هوائی و آبی

 بخار داغ رانده شده از کمپرسور حرارت خود را در کندانسور بوسیله هوا یا آب از دست داده و تبدیل به مایع میشود. در این فصل انئچواع کندانسورها تشریح شده وبطور جداگانه تجزیه و تحلیل خواهند شد.

کندانسورها را با عامل خنک کنندگی آنها که هوا یا آب باشد طبقه بندی کرده و بنام کندانسور هوایی یا کندانسور آبی می نامند. گاهی اوقات از ها و آب مشترکاٌ برای خنک کردن کندانسور استفاده می نمایند که در این صورت کندانسور تبخیری نامیده میشود.

 کندانسور آبی:

از نظر طرز کار و ساختمان ، کندانسورهای آبی را به انواع: کندانسور افقی پوسته و لوله عمودی پوسته و لوله_ پوسته و کویل_ نوع دو لوله، تقسیم بندی کرده اند و معمولترین آنها کندانسورهای افقی از نوع پوسته و لوله میباشند. گاز داغ مبرد که از کمپرسور خارج شده است از قسمت فوقانی پوسته وارد و در تمام پوسته پخش شده ودر اثر جریان آب در داخل لوله ها و جذب حرارت ، گاز مبرد بصورت مایع از قسمت تحتانی پوسته خارج میشود. مایع خروجی از کندانسور مستقیماٌ به طرف شیر انبساط حرکت کرده و اگر مخزن مایعی در سیستم وجود داشته باشد از طریق این مخزن بطرف شیر انبساط و اوپراتور رانده میشود. در بعضی از مخازن مایع لوله باریکی از قسمت بالا بطرف کندانسور کشیده شده که گاز داخلی مخزن را مجدداٌ به کندانسور میفرستد تا در آنجا به مایع تبدیل شود.

کندانسورهای عمودی پوسته ولوله نیز عیناٌ شبیه نوع افقی آنهاست فقط حالت استقرار آنها متفاوت است و این کندانسورها در سیستمهای تبرید با ظرفیت زیاد که با آمونیاک عمل می کنند کاربرد دارند. از محاسن کندانسورهای نوع پوسته ولوله جاگیری کمتر و رسوب گیری راحت تر را می توان نام برد.

کندانسورهای نوع پوسته کویل نیز شبیه نوع اول بوده منتها بجای لوله های مستقیم لوله مارپیچی به شکل کویل در داخل پوسته قرار دارد.

کندانسورهای نوع دو لوله ، از دو لوله تو در تو تشکیل شده اند که گاز مبرد در لوله خارجی و آب در لوله داخلی ودر خلاف جهت یکدیگر جریان دارند ودر این کندانسورها مقدار حرارت انتقالی کمتر بوده ودر نتیجه در دستگهههای کوچک بکار برده میشوند.

 کندانسورهای هوائی:

در کندانسورها اگر بجای آب از هوا برای جذب کردن حرارت گاز مبرد، استفاده شود ، کندانسور را هوایی می نامند.

کندانسورهای هوایی معمولاٌ از لوله های پرده دار ساخته میشوند تا بتوانند حرارت گاز را به هوا جریانی ، بیشتر منتقل نمایند. تا چند سال پیش کندانسورهای هوایی در دستگاههایی با قدرت کمتر، تا حدود دو اسب بخار استفاده میشد ولی با بکار بردن کندانسورهای هوایی که بطور سری ساخته میشوند ، میتوان تا قدرت های حدود ۱۰۰ اسب بخار نیز از این نوع کندانسورها استفاده نمود.

 اواپراتورها

 در فصول گذشته دو عضو اصای از یک سیستم تبرید یعنی کمپرسور و کندانسور محاسبه و توضیح داده شد. سومین عضوی که در این فصل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد اواپراتور ( تبخیر کننده ) میباشد. اواپراتور یک یک مبدل حرارتی است که در آن حرارت از موادی که بایستی سرد شوند به بخار مبرد منتقل می گردد و بسته به نوع سیستم و اواپراتور ، حرارت ممکن است از هوا_ آب ویا سایر مواد گرفته شود.

در این فصل معمولترین اواپراتورها تجزیه وتحلیل شده و طرق محاسبه انتقال حرارت در آنها ارائه خواهد شد بطور جداگانه انتقال حرارت از مبردی که تبخیر میشود و فلز و سیالی که سرد میشد مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

 انواع اواپراتورها:

تقسیم بندی اواپراتورها از راههای مختلفی امکان پذیر است:

۱_

از نظر جریان سیال در اواپراتور که ممکن است بصورت اجباری بوسیلهً پمپ یا پنکه بوده ویا ممکن است با جریان طبیعی صورت گیرد.

۲_

از نظر محل تبخیر مبرد که ممکن است در داخل لوله و یا خارج لوله عمل تبخیر انجام گیرد. در بیشتر اواپراتورها مبرد در داخل لوله تبخیر شده و سیال سرد شونده در خارج لوله ها جریان می یابد ودر بعضی دیگر مبرد در داخل پوسته تبخیر شده و سیال در داخل لوله ها جاری است.

۳_

تقسم بندی دیگری نیز معمول است که بنام اواپراتور نوع خشک و اواپراتور نوع مرطوب خوانده میشود: اواپراتور مرطوب نوعی است که در تمام سطوح انتقال حرارت ، مبرد بصورت مایع وجود دارد در صورتی که در اواپراتور نوع خشک قسمت اعظم سطح حرارتی با بخار مبرد در تماس می باشد. برای تشخیص اینکه اواپراتور از نوع مرطوب ویا خشک انتخاب شده است، کافیست معلوم شود که در سیستم تبرید ، تقلیل دهندهً فشار از نوع شیر شناوری بوده ویا از نوع شیر انبساط می باشد. چون در اواپراتورهای مرطوب اجباراٌ از شیر شناوری استفاده میشود.

 سرد خانه ها

برای انتخاب دستگاهها و وسایل سیستم های تبرید ، و طرح سرد خانه ها ئیکه بتوانند مواد غذایی در درجات حرارت مورد نظر نگهداری نمایند قبل از هر چیز محاسبه بار برودتی ساختمان سرد خانه و مواد داخل آن ض روری است.

_

 

حرارت معمولاٌ از چهار طریق وارد سرد خانه میشود:

 

۱_

از طریق دیوارها وسطوح دیگر

 

۲_

از طریق هوای ورودی

 

۳_

از طریق محصول ورودی

۴_

از طرق متفرقه ( مثل حرارت انتقالی از بدن کارگرانی که در سرد خانه کار می کنند، چراغها، موتورهای الکتریکی وسایر وسایل تولید حرارت داخل سرد خانه ).

 

پس از محاسبه و تعیین بارهای حرارتی از چهار روش فوق ، مجموع آنها مقدار بار سرمائی کل سرد خانه را تشکیل خواهد داد.

 

سیستم تبرید ترمو الکتریکی

یکی از آخرین پیشرفتهای رشته تخصصی تبرید ، استفاده از عمل ترمو الکتریک برای ایجاد سرما میباشد . باین معنی که بجای ماده مبرد از انرژی الکتریکی بعنوان یک حامل استفاده میشود و حرارت ایک جهت به جهت دیگر منتقل میگردد.

با بکار بردن این روش بدون اینکه از وسایل معمولی و ضروری تولید سرما مثل: کمپرسور_ کندانسور_اواپراتور و غیره استفاده شده باشد، سرما تولید میشود.

از خصوصیات برجسته دستگاههای سرد کننده ترموالکتریکی عبارتند از: نداشتن قطعات متحرک _ نداشتن صدا _ یک پارچه بودن _ عدم احتیاج به سرویس و تعمیرات آنهاست.

از مزایای دیگر این سیستم این است که چون فقط جریان الکتریکی است که ایجاد برودت میکند و در این سیستم لوله کشی و هدایت گاز و غیره وجود ندارد، لذا بسادگی میتوان از یک منبع انرژی استفاده کرده و چندین دستگاه را یکجا بکار انداخت.

این دستگاهها در هر حالتی قاذر بکار هستند حتی زمانیکه در حال نقل و انتقال میباشند. اگر از لحاظ حجمی ، دستگاههای ترموالکتریکی را با دستگاههای سرد کننده تراکمی مقایسه کنیم با ظرفیت سرمایی مساوی ، دستگاههای ترموالکتریکی دارای حجم خیلی کوچکی خواهند بود.

 

راهنمای انتخاب دستگاهها وطرح و ساخت سرد خانه ها

در قسمت تاریخچه و کاربرد تبرید توضیح داده شد که امروزه از تبرید در سطح وسیعی جهت تهیه ونگهداری مواد غذایی و انواع میوه جات استفاده میشود و برای این منظور ایجاد سرد خانه های مختلف در شهرها و مجتمع های مسکونی بزرگ اجتناب ناپذیر گردیده و در ابعاد کوچک نیز در فروشگاهها و حتی منازل از انواع فریزرها و یخچالها استفاده میگردد.

از آنجائیکه یکی از وظایف متخصصین تبرید طرح و محاسبه و انتخاب دستگاههای سرد کننده از جمله سرد خانه ها بوده و حتی آشنائی با نحوه ساخت و برآورد آنها نیز برای مهندسین تاًسیسات ضروری میباشد، در این فصل سعی شده است علاوه بر آشنائی با روش محاسبات دستگاههای سرد کننده مثل کمپرسور و کندانسور و اواپراتور که در فصل قبلی شرح آنها گذشته است.

دانشجویان با طرح انواع سرد خانه ها و انتخاب صحیح دستگاهها و مصالح مورد نیاز آشنا شوند و با اجرای نکات صحیح در طرح و ساخت آنها و حصول نتیجه بهتر در این رشته نیز کشور را از وجود مهندسین و متخصصین خارجی بی نیاز سازند.

نکته دیگری که در این مقدمه لازم به ذکر است ، که در فصل مربوط به محاسبات سرد خانه ها با فرض مسئله و معلوم نمودن ابعاد یک سرد خانه و مقدار و نوع محصول ورودی و مدت نگهداری آن ، حتی با تعیین درجات حرارت داخل و خارج و رطوبت نسبی مجموع بارهای سرمائی را محاسبه نموده و قدرت و ظرفیت دستگاهها را تعیین میکردیم در صورتیکه در عمل قضیه بر عکس میباشد یعنی یک مهندس طراح با اطلاع از نوع محصولات سرد خانه و تعداد ساکنین شهرکی که سرد خانه برا ی آنها ساخته میشود اقدام به طرح و محاسبه می نماید.

باین ترتیب که اول مصرف سرانه محصولاتی را که قرار است در سرد خانه نگهداری شوند بوسیله آمار موًسسات مسئول و حتی آمار گیری از خانواده ها را تعیین نموده وبا اطلاع از روش و مدت نگهداری آنها حجم محصولات را تعیین و با توجه به ضرایب حجم که برای محصولات مختلف متفاوت است حجم هر یک از اطاقهای سرد خانه و در نتیجه ابعاد آنها را بدست آورده و پس از تعیین انواع عایقها و نوع مصالح ساختمانی و سایر سطوح که در این فصل حالتهای استاندارد آنها معرفی خواهد شد اقدام به محاسبه بار سرمائی نموده بالاخره ظرفیت دستگاههای مورد نیاز و قطر لوله ها و سایر مجهولات را مشخص می نمایند.

لازم به یاد آوری است که در بعضی مواقع بدون توجه به روش فوق سرد خانه ها هعنوان محل نگهداری انواع گوشت یا میوه جات مختلف با تاژ معین طرح و ساخته میشوند.

 

سس نوعی است که در تمام سطوح انتقال حرارت ، مبرد بصورت مایع وجود دارد در صورتی که در اواپرا

 مصارف مخصوص : توسعهً روز افزون دستگاههای مختلف تبرید دگرگونی محسوسی در زندگی ما بوجود آورده و هنوز هم در حال توسعه و تکمیل است . یکی از از مصارف اختصاص ی تبرید سرد کردن فلزات تا حدود F° ۱۲۵– بمنظور عملیات سخت کردن آنها است که در دستگاههای مخصوص ودر مدت تعیین شده برای هر نوع فلز باروش خاصی انجام می پذیرد

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *