خرماپزان (فصل گرما که به عقیده کشاورزان این گرما باعث رسیدن محصول نخل شده و خارک به خرما تبدیل می‌شود) فرا رسیده است و کشاورزان به مراحل آخر تولید خرما نزدیک می‌شوند و کم کم مشتری‌ها برای خرید خرما به نخل‌داران مراجعه می‌کنند.

در سال‌های اخیر یکی از مهمترین دغدغه های نخلداران موضوع فروش خرما بوده است که گاها برخی از نخلداران موفق به فروش محصول خود حتی تا یک سال نمی‌شوند و محصول یک سالشان روی دستشان می‌ماند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های خرما این است که آن را در دمای عادی نیز می‌توان تا حدود یک سال نگهداری کرد و زمانی که مشتری مناسبی برای محصول پیدا شد، آن را به فروش رساند.

نبود مشتری باعث می‌شود تا نخلداران که فضای مناسبی برای نگهداری محصول خود دارند، آن را برای چند ماه و یافتن مشتری مناسب نگهداری کنند ولی بسیاری از نخلداران این فضا را برای نگهداری محصول ندارند و به هر قیمتی که باشد، محصول خود را حتی پیش از برداشت می‌فروشند.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مسئولان، در استان بوشهر سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن خرما تولید می‌شود که البته این میزان محصول تنها حدود ۱۵ درصد از خرمای تولیدی کشور است.

مصرف داخلی خرما و همچنین صنایع تبدیلی متناسب با حجم بالای تولید خرمای کشور نیست و باید تلاش ویژه‌ای صورت بگیرد تا بازارهای جهانی به روی محصول خرما باز شود تا گشایشی در کار نخلداران صورت بگیرد.

نگرانی نخلداران بوشهری برای فروش محصول

غلام حیات یکی از نخلداران استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نگرانی از فروش خرمای خود گفت: متاسفانه بازار مناسبی برای فروش محصول خرما وجود ندارد و در این بین بیشترین ضرر نصیب نخلداران می‌شود.

وی اضافه کرد: محصول خرما در اواخر شهریور و اوایل مهرماه برداشت می‌شود و حجم بالای خرمای تولیدی میدان را برای جولان دلالان باز می‌کند و دلالان نیز نرخ خرید را پائین می‌آورند و بیشترین سود نصیب خودشان می‌شود.

این کشاورز خواستار تلاش ویژه مسئولان برای ایجاد یک فضای رقابتی مناسب برای فروش محصولات شد و افزود: فروش محصول یکی از دغدغه‌های اساسی نخلداران است و هر ساله با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

یکی دیگر از نخلداران بوشهری گفت: نخلداری و تولید خرما زحمت و مشقت و هزینه بسیار بالایی دارد ولی قیمت فروش محصول در برخی سال‌ها اینقدر پائین است که تنها کفاف هزینه‌های تولید خرما را می‌دهد و چیزی برایمان باقی نمی‌ماند.

حسنعلی حاجی‌پور اضافه کرد: تنها راه امرار معاش ما از طریق فروش محصول خرما است و با درآمدی که از این طریق داریم، باید هزینه یک سال خانواده خود را تامین کنیم ولی متاسفانه وضعیت فروش محصول مناسب نیست.

وی تصریح کرد: از همه مسئولان انتظار داریم که راهکاری مناسب را برای فروش محصول خرما ایجاد کنند تا عدم فروش محصول باعث نابودی صنعت کشاورزی نشود.

صادرات خرمای بوشهر به بازارهای خارجی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در این زمینه اظهار داشت: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و ما نیز تلاش داریم تا زمینه فروش مطلوب محصول خرمای نخلداران را فراهم سازیم.

سید حسین حسینی محمدی از هند و چین به عنوان بازارهای مناسبی برای خرمای بوشهر یاد کرد و افزود: زمینه صادرات خرمای استان بوشهر به این کشورها باید فراهم شود و همه مسئولان باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با تاکید بر اهمیت حضور بنگاه‌های اقتصادی در نمایشگاه‌های خارج از کشور به‌ویژه چین و هند، ادامه داد: باید بخش خصوصی برای تبلیغ و توسعه فروش محصول خرمای استان در داخل و خارج از کشور فعال شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر همچنین بر لزوم تلاش ویژه برای افزایش سرانه مصرف خرما در داخل کشور تاکید کرد و گفت: باید صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما با تکنولوژی‌های روز توسعه یابد.

کشاورزان را دریابید

نخلداران دستشان به هیچ جا نمی‌رسد و تنها می‌توانند از مسئولان استمداد داشته باشند. مسئولان نیز باید دست کشاورزان زحمت‌کش را بگیرند و فرصت مناسبی برای فروش محصولات آنها ایجاد کنند.

گنجاندن خرما در سبد خانوار، ایجاد فضای مناسب برای صادرات خرما به خارج از کشور، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، خرید تضمینی و توافقی خرما توسط دولت، جلوگیری از دلالی و … از جمله راهکارهای مناسب برای حمایت از نخلداران است.

عدم  فروش مناسب محصول خرما می‌تواند معیشت بسیاری از کشاورزان را با خطر مواجه کند و این موضوع زنگ خطری بزرگ برای نابودی کشاورزی محسوب می‌شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *