سردخانه مکانی است که عمدتاً مواد غذایی کوتاه مدت و احتمال خراب شدن آنها در شرایط عادی را ذخیره می کند. این مواد غذایی ممکن است شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت و غیره باشد. تقریباً تمام اتاق‌های سردخانه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این ویژگی‌ها بر اساس آنچه ذخیره می‌شود، از پیش پیکربندی شده‌اند. برخی از اتاق های سرد به گونه ای ساخته شده اند که این ویژگی ها قابل تنظیم هستند.

ساخت و راه اندازی سردخانه

تاسیسات سردخانه بر روی یک سیستم تبرید کار می کند که به حفظ دما و محیط مناسب مطابق با مشخصات هر کالای ذخیره شده کمک می کند. اجزای اصلی یک اتاق سردخانه عبارتند از:

  • کمپرسور – جزء اصلی است که اتاق سرد را اداره می کند. این تنها وسیله ای است که برای کار کردن به انرژی نیاز دارد. کمپرسور تقریباً تمام برق یک اتاق سرد را مصرف می کند. برای افزایش دما و فشار بخار مبرد خارج شده از اواپراتور استفاده می شود. با افزایش فشار، نقطه جوش افزایش می یابد و کمپرسور می تواند مبرد (به عنوان مثال، آمونیاک) را در دمای کندانسور متراکم کند.
  • کندانسور – برای حذف گرما از مبرد و آب در گردش لازم است. تغییر فاز کندانسور را از گاز به مایع در دما و فشار بالا انجام می دهد. کندانسور به عنوان یک هیت سینک عمل می کند و راندمان تبادل حرارتی آن تعیین کننده کارایی کارخانه سردخانه است.
  • گیرنده – میعانات مایع با فشار بالا در اینجا ذخیره می شود. اینجاست که مبرد پس از تغییر فاز از کندانسور می آید. پس از رسیدن به قطعه گیرنده، مبرد مایع به سمت شیر ​​انبساط می رود تا دما و فشار را کاهش دهد.
  • دریچه انبساط – با استفاده از دستگاه دریچه گاز، دما و فشار مبرد را کاهش می دهد. فرآیند دریچه گاز از طریق اصطکاک اتفاق می افتد و تغییر دما و فشار مبرد وجود دارد. فشار آن از فشار گیرنده به فشار اواپراتور تغییر می کند.
  • اواپراتور – فرآیند چرخه ای که دمای اقلام ذخیره شده را کاهش می دهد در اینجا انجام می شود. گرما را از محفظه یا فضایی که قرار است خنک شود می گیرد. سپس از این گرما برای تبخیر مبرد مایع استفاده می شود. به این ترتیب مواد غذایی خنک و نگهداری می شوند.
  • دمنده ها – هوای خنک شده از طریق فرآیند همرفت در سراسر اتاق پخش می شود، بنابراین، دمای مطلوب اتاق به دست می آید.

به طور خلاصه، نقطه جوش مبرد با افزایش دما و فشار آن توسط کمپرسور کاهش می یابد. گرما از مبرد خارج می شود زیرا توسط کندانسور از حالت گازی به مایع تبدیل می شود. اکنون مبرد برای ذخیره سازی به مخزن منتقل می شود. علاوه بر این، مبرد به یک شیر انبساط منتقل می شود تا دما و فشار را در حالت مایع کاهش دهد. آخرین مرحله در اواپراتور انجام می شود، جایی که گرمای محیط اطراف برای تبدیل مجدد مبرد به حالت گازی استفاده می شود و در نتیجه باعث ایجاد اثر خنک کننده می شود. دمنده این هوای خنک را به گردش در می آورد.

موارد استفاده از انبار سرد

انبار سرد اساساً برای ذخیره اقلامی است که به محیطی با دمای پایین خاص نیاز دارند. این تصور غلط وجود دارد که اتاق های سرد می توانند فقط مواد غذایی را از این طریق ذخیره کنند. با این حال، اتاق های سرد می توانند موارد زیر را ذخیره کنند:

  1. اقلام غذایی – چندین صنعت از خدمات نگهداری در سردخانه برای نگهداری اقلام غذایی استفاده می کنند. رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی تعدادی از این صنایع هستند. این صنایع ممکن است بر اساس نوع اقلام ذخیره شده و نیاز مشتریان، به یخچال های خانگی، اتاق های سرد کامل یا فریزرهای بلاست نیاز داشته باشند. فریزر انفجاری برای نگهداری تعداد زیادی از مواد غذایی برای مدت طولانی مورد نیاز است.
  2. شمع – در آب و هوای گرم و مرطوب، شمع ها و اقلام مشابه ساخته شده از مواد موم مانند باید در فضای سرد نگهداری شوند. ذوب این اقلام را از بین می برد و ضرر مالی به صنایع شمع سازی وارد می کند و نیاز به سردخانه ها را افزایش می دهد.
  3. فیلم‌ها و آثار هنری – فیلمسازان می‌توانند با نگهداری فیلم‌های دوربین در دمای سرد از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنند. همه اما بسیاری از مردم هنوز از این روش استفاده نمی کنند، زمانی که فیلم ها باید برای مدت طولانی تری ذخیره شوند. آثار هنری قدیمی به ویژه به دمای کنترل شده در فضاهای ذخیره سازی خود نیاز دارند زیرا ممکن است رنگ شروع به کنده شدن روی بوم کند.
  4. گیاهان – دمای سرد گیاهان را سالم نگه می دارد، در درجه اول گیاهان تزئینی. گل فروشی ها و شرکت های گل های زینتی مخصوصاً برای نگهداری گل هایی که ساقه هایشان قطع شده است به این امکانات نیاز دارند.
  5. لوازم آرایشی – رژ لب، ریمل، رنگ ناخن و غیره ممکن است در دمای بالا به دلیل ذوب شدن در دماهای بالاتر خراب شوند. بنابراین، در حالی که آنها را برای مدت طولانی ذخیره می کنند، شرکت ها باید دمای بهینه را در انبار داشته باشند.
  6. داروسازی – شرکت های دارویی که با داروها سروکار دارند اغلب از انبارهای سردخانه برای نگهداری شربت ها، تزریقات و غیره استفاده می کنند و از آنها در برابر دناتوره شدن محافظت می کنند. دمای سرد از خراب شدن آنها در اثر آلودگی جلوگیری می کند.
  7. منسوجات – شرکت های نساجی که با مواد پارچه ارگانیک مانند خز، پوست یا پشم سروکار دارند، همیشه به امکانات سردخانه در انبار خود نیاز دارند. این به این دلیل است که این مواد در دمای بالا می توانند پوسیده شوند. آنها را برای استفاده نامناسب می کند. خشک‌شویی‌ها از امکانات سردخانه نیز استفاده می‌کنند.

انواع سیستم های ذخیره سازی سرد

  1. ظروف یخچالی – این نوع اولیه و کارآمد تاسیسات سردخانه است. آنها را می توان برای تعداد کمی از مواردی که نیاز به ذخیره دمای مطلوب دارند استفاده کرد. علاوه بر این، کارگران می توانند به راحتی آنها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند.
  2. فریزرها و چیلرهای انفجاری – اینها نیازهای ذخیره سازی بزرگی را برآورده می کنند که باید وقتی اقلام به دست مشتری رسیدند سرد شوند. رستوران های سطح بالا و شرکت های مشابه از این ها استفاده می کنند.
  3. اتاق‌های سرد – بر اساس نیاز می‌توانند هم مبرد و هم فریزر انفجاری باشند، با این تفاوت که بسیار بزرگ‌تر و به‌شکل اتاق‌های کامل هستند.
  4. انبار سردخانه درجه دارویی – اینها انبارهایی هستند که فناوری های ذخیره سازی سرد را در خود دارند. از آنها در بیمارستان ها و مراکز پزشکی استفاده می شود، آنها به طور خاص برای ذخیره خون، واکسن های خاص و بیوداروها استفاده می شوند.
  5. انبار سردخانه متصل به کارخانه – زمانی که تولیدکنندگان بخواهند سردخانه ها را در کارخانه خود نگه دارند، چنین تأسیساتی ساخته می شود. تسمه نقاله برای ارسال کالاهای واسطه یا محصولات نهایی به سردخانه استفاده می شود. این باعث می شود که آن یک سرویس در محل باشد.
  6. امکانات اختصاصی انبار سردخانه سفارشی – شامل شرکت هایی می شود که نیازهای خاصی به سردخانه دارند و به اتاق های سرد سفارشی نیاز دارند. به جای ساخت کل اتاق های سرد، آنها می توانند شخصاً توسط خدمات لجستیکی ۳PL یا شرکت های راه حل انبارداری بسازند.

مزایای سیستم های ذخیره سازی سرد

  1. تغییرات چندگانه
    بیشتر واحدهای سردخانه دارای حالت های قابل تنظیم دما هستند و همچنین هوابند هستند. این از مواد داخل در برابر تغییرات شدید دمایی که ممکن است در محیط رخ دهد محافظت می کند. علاوه بر این، میزان رطوبت را می توان با استفاده از یک رطوبت گیر تنظیم کرد تا محیط اطراف را در صورت لزوم خشک کند. یک واحد سردخانه را می توان به هر یک از اینها از یک اتاق سرد به یک فریزر انفجاری تبدیل کرد.
  2. همه مشخصات قابل تنظیم هستند
    هر اتاق سرد را می توان با ابعاد و مشخصات خاصی ساخت. حتی شکل یک اتاق سرد را می توان سفارشی کرد. بر اساس آنچه که قرار است ذخیره شود، می توان سیستم تبرید صحیح را انتخاب کرد. اغلب اوقات، دمای انجماد برای همه کالاها لازم نیست. در چنین شرایطی، یک اتاق سرد می تواند اجناس شما را سرد و خشک نگه دارد. سردخانه های سیار هم اکنون در دسترس هستند.
  3. به عنوان یک انبار اضافی عمل می
    کند هرگاه فضایی برای نگهداری اقلام به طور کلی در دسترس نباشد، می توان از خود اتاق های سرد استفاده کرد. آنها تقریباً تمام مواد غذایی را ایمن نگه می دارند و دمای آنها را می توان همراه با رطوبت تنظیم کرد. اقلامی که مخصوصاً باید از رطوبت دور نگه داشته شوند را می توان در هنگام رسیدن باران های موسمی در اینجا ذخیره کرد. به این ترتیب هر زمان که سفارشات اضافی وجود داشته باشد، کمبود فضا قابل جبران است.
  4. می توان از آن برای پشتیبان گیری در هنگام قطع برق استفاده کرد
    در صورت قطع برق، اقلام ذخیره شده در کولر و یخچال را می توان به قسمت سردخانه منتقل کرد. این کار از خراب شدن آن اقلام جلوگیری می کند. اتاق سرد دمای مطلوب مورد نیاز آنها را برآورده می کند. طبیعت بدون هوا به حفظ محیط خنک برای مدت طولانی تری کمک می کند. این به حفظ ایمن مواد غذایی کمک می کند. علاوه بر این، قفسه های سیمی را می توان اضافه کرد که در صورت بروز چنین شرایطی خالی نگه داشته می شوند.
  5. کاهش ضایعات باعث صرفه جویی در هزینه می
    شود از آنجایی که اتاق های سرد مواد غذایی را برای مدت طولانی نگهداری می کنند، به کاهش هدر رفتن کمک می کنند. به این ترتیب به جای اینکه اجناس بلااستفاده فاسد و دور ریخته شوند، می توان آنها را برای مدت بیشتری نگهداری کرد. بسیاری از رستوران ها غذا را پس از تهیه آن به صورت منجمد نگهداری می کنند. چنین امکاناتی از طریق اتاق های سرد فراهم می شود. اینها زمانی استفاده می شوند که کمبود عرضه وجود دارد. این مزیت همچنین به صرفه جویی در پولی که ممکن است شرکت برای خرید اقلام اضافی به جای اقلام خراب خرج کرده باشد، کمک می کند.

مشکلات مربوط به ذخیره سازی سرد

  1. تأثیر منفی بر تجهیزات و اپراتور
    اکثر اتاق های سرد اثرات نامطلوبی بر تجهیزات قرار داده شده در داخل دارند. به عنوان مثال، به محض اینکه یک محصول برای پالت سازی از اتاق سرد خارج شود، رطوبت به دست می آورد. این باعث خراب شدن محصول می شود و به هر حال باعث هدر رفتن می شود. علاوه بر این، فردی که اتاق های سرد را اداره می کند اغلب در معرض چنین دمای سرد مصنوعی قرار می گیرد که به مفاصل، استخوان ها و سلامت کلی آنها آسیب می رساند. همچنین، قطعاتی که با باتری در یک واحد ذخیره سازی سرد کار می کنند، بازده انرژی بسیار پایینی دارند و تقریباً ۵۰ درصد نسبت به دمای اتاق کاهش می یابد. برای مقابله با این مسائل می توان پالت سازی را در داخل سردخانه انجام داد و کیت های عایق را در اختیار کارگران سردخانه قرار داد. مهر و موم باید روی باتری ها قرار داده شود که آنها را در برابر تغییرات شدید دما مقاوم کند.
  2. هر کالا نیازهای متفاوتی دارد
    . بیش از یک محصول به ذخیره سازی سرد نیاز دارد. با این حال، ممکن است هر کدام به دمای یکسانی برای ذخیره سازی نیاز نداشته باشند. رطوبت مورد نیاز نیز برای هر نوع مورد متفاوت خواهد بود. این یک مشکل ایجاد می کند زیرا یک تنظیم درجه حرارت تنها برای چند چیز مفید است. به عنوان مثال، سبزیجات باید در دمای ۱۳ درجه سانتیگراد، گوشت در دمای ۲- درجه سانتیگراد، محصولات لبنی در دمای ۱ درجه سانتیگراد و بستنی ها در دمای ۲۳- درجه سانتیگراد نگهداری شوند. بنابراین همه اقلام نیازی به فریز کردن ندارند. علاوه بر این، حتی الزامات حمل و نقل از اتاق سرد ممکن است برای هر مورد متفاوت باشد. از خدمات لجستیک ۳PL می توان برای نگهداری انواع کالاها استفاده کرد زیرا دارای چنین امکاناتی هستند.
  3. آنها ممکن است انرژی ناکارآمدی داشته باشند
    بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که تاسیسات سردخانه اغلب انرژی ناکارآمد هستند. این امر حتی در اثر کوچکترین خطا در عایق کاری ایجاد می شود. درها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند، در غیر این صورت ممکن است کل اتاق سرد بی اثر شود. این بدان معنی است که باید حداقل در معرض محیط بیرون قرار گیرد. تنها در صورت برآورده شدن این الزامات، اتاق سرد می تواند به خوبی کار کند. بنابراین، دیوارها و درهای خوش ساخت که ترجیحاً از پانل های پفکی ساخته شده اند به کارآمدی انرژی اتاق سرد کمک می کنند.

منبع:   Kriti Gupta

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *