فرانکلین گینوس می‌گوید: «دیگر نمی‌توانستم چشم‌هایم را روی سوء استفاده‌ها در بخش موز ببندم». “باید متفاوت بود.” گینوس به مدت ۲۴ سال مدیر شرکت چندملیتی موز چیکیتا بود، اما در نهایت این کار را رها کرد و برند موز خود را راه اندازی کرد: BeFrank Bananas. اولین موز با قیمت ۱۰۰% واقعی در جهان. گینوس و شریکش با آن موز می‌خواهند زنجیره‌ای راه‌اندازی کنند که در آن عواید عادلانه‌تر توزیع شود تا کشاورزان کوچک و کارگران زنجیره تولید بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. Nederland Voedselland در سالن یک تاجر میوه و سبزیجات با گینوس همراه با موز موزش ملاقات می کند.

کامیون های پر از میوه و سبزیجات در شهرک صنعتی به این سو و آن سو می روند. راننده کامیون مقابل ما آرنج خود را از پنجره آویزان کرده است. نسیم خوبی در این روز گرم تابستان به داخل کابین او می وزد. او به چپ می پیچد، ما به راست. ما بین تمام کامیون ها و کامیون ها مقابل یکی از ساختمان های سایت پارک می کنیم. پیدا کردن ورودی تجارت میوه و سبزی دشوار است، تا اینکه ناگهان درب غلتکی بزرگی در کنار ساختمان به پرواز درآمد.

موز موز وجود دارد. او شلوار بلند و ژاکت کش باف پشمی ضخیم پوشیده است – لباسی که در چنین روز آفتابی انتظارش را ندارید. اما وقتی وارد عمده‌فروشی می‌شویم، انتخاب لباس او در جای خود قرار می‌گیرد. اگر میوه به اندازه کافی رسیده باشد و حمل و نقل آن از اینجا ادامه یابد، دمای این سالن باید پایین باشد – در غیر این صورت میوه به رسیدن خود ادامه خواهد داد. به همین دلیل است که اینجا همیشه حدود ۱۵ درجه است. “پس اگر می خواهید ژاکت کش باف پشمی قرض بگیرید، فریاد بزنید!”. او در مورد آن می خندد و ما را به جایی می برد که میوه اش را نرم می کند و رنگ جذاب آن را ایجاد می کند: اتاق های رسیدن موز.

یک موز شفاف

در حالی که موز در حال رسیدن است، دمای اتاق های رسیدن باید حدود ۱۵ تا ۱۶ درجه باشد.

موز رسیده می گوید. از قبل می توان نگاهی اجمالی به اتاق ها داشت. آنها سلول های بزرگ هستند و همه درهای غلتکی رنگ مناسبی دارند: زرد موزی. در جلوی یکی از اتاق ها، فرانکلین گینوس، مدیر سابق چیکیتا قرار دارد. گینوس به مدت ۲۴ سال به عنوان کارگردان در بنلوکس، فرانسه، اروپای مرکزی و شرقی کار کرد. اما دو سال پیش او شرکت چند ملیتی موز را ترک کرد.

او می گوید: «دیگر نمی توانستم چشمانم را ببندم، باید فرق می کرد. من بیش از ۲۵ سال است که در دنیای موز درگیر هستم. و در تمام این مدت، ابتکارات بسیار خوبی راه اندازی شده است، اما هنوز هیچ کس نتوانسته است زنجیره موز را به طور کلی پایدارتر کند.» به همین دلیل او کار خوب خود را رها کرد و برند موز پایدار خود را راه اندازی کرد همراه با شریک زندگی خود رندی ون دینتر: BeFrank Bananas. آنها می خواهند از آن موز برای راه اندازی زنجیره ای استفاده کنند که در آن عواید به طور عادلانه و شفاف توزیع شود تا کشاورزان کوچک و کارگران زنجیره تولید بتوانند از زندگی آبرومندانه برخوردار شوند.

فرانکلین گینوس (راست) و شریکش رندی ون دینتر در مقابل جعبه های BeFrank آبی-نارنجی خود ایستاده اند که حاوی اولین موز 100٪ قیمت واقعی در جهان است.

فرانکلین گینوس (راست) و شریکش رندی ون دینتر در مقابل جعبه های BeFrank آبی-نارنجی خود ایستاده اند که حاوی اولین موز ۱۰۰٪ قیمت واقعی در جهان است.

جعبه های آبی-نارنجی روی پالت های کنار ما چیده شده اند. و در آنجا، موز BeFrank هستند. گینوس می گوید: «آنها به تازگی از اکوادور آمده اند. یکی از جعبه ها را باز می کند و یکی را بیرون می آورد.

آیا می دانستید نزدیک به نه ماه طول می کشد تا این موز به ظرف میوه در خانه برسد؟

ژینوس می خندد. نگران نباشید، بسیاری از مردم نمی دانند که چه چیزی در پرورش موز نقش دارد.

ژینوس می خندد. نگران نباشید، بسیاری از مردم نمی دانند که چه چیزی در پرورش موز نقش دارد.

 

 

ظرف هفت روز رسیده شود

جلوتر، یکی از درهای غلتکی زرد باز است. دستگاه موز یکی از جعبه های دیگر را جلوی آن اتاق باز می کند. موز در پلاستیک مخصوص حمل و نقل بسته بندی شده است. کمی آن را کنار می زند و انگار هنوز زرد نشده اند. موز از آمریکای جنوبی تا جایی که ممکن است سبز رنگ منتقل می شود، به طوری که مدت زمان بیشتری باقی می ماند و کمتر آسیب می بیند. آغوشش را باز می کند: و بعد کار من به عنوان موز موز از اینجا شروع می شود. من روند رسیدن را ترتیب می دهم تا بتوانیم موز را در شرایط عالی به تاجران و سوپرمارکت ها تحویل دهیم. ما با نگهداری موز با غلظت بالای اتیلن به مدت هفت روز، رسیدن را در این مناطق تسریع می کنیم. رسیده کننده به سقف اتاق اشاره می کند.

 

با آن فن ها مقدار اتیلن را تنظیم می کنم که انواع آنزیم ها را در میوه تولید می کند. به عنوان مثال، آنزیم آمیلاز در حال رسیدن، نشاسته را به قند تبدیل می کند که باعث طعم شیرین میوه می شود. و به این ترتیب پکتیناز نرم شدن میوه را تضمین می کند. علاوه بر این، آنزیم هایی وجود دارند که انواع اسیدها را خنثی می کنند و آنزیم هایی که کلروفیل رنگ سبز را می شکنند. این به موز رنگ زرد می دهد.»
دایناسورها در دنیای موز

به گفته هر دو آقا، هیچ روزی در دنیای موز یکسان نیست. این به این دلیل است که موز یک محصول بسیار حساس است. هر موزی متفاوت است. به‌عنوان یک موز رسیده، باید دائماً هوشیار باشید. ژینوس به شوخی می گوید: «ما دایناسورهای دنیای موز هستیم.» به هم نگاه می کنند و می خندند. ما مدت زیادی است که در این صنعت کار می کنیم، اما هنوز چیزهایی را تجربه می کنیم که قبلاً هرگز تجربه نکرده بودیم. این پویایی کار ما را نامطمئن و همچنین بسیار زیبا می کند.

به همین دلیل است که گینوس قصد ترک این بخش را ندارد. او ناگهان با جدیت می گوید: “اما اگر پروژه BeFrank شکست بخورد، من دنیای موز را ترک خواهم کرد.” در کشورهای تولید کننده، کودکان بدون غذا به رختخواب می روند و کارمندان با لباس های پاره و کثیف کار می کنند. در کنار جاده‌ها پلاستیک وجود دارد، موز‌چین‌ها بدون حفاظت با آفت‌کش‌ها کار می‌کنند، دستمزدی برای زندگی پرداخت نمی‌شود و هنوز افرادی هستند که بیمه درمانی یا مستمری ندارند. که مرا لمس می کند؛ من می خواهم کاری در این مورد انجام دهم.»

یک موز چین در یکی از کشورهای تولید کننده. گینوس با BeFrank می‌خواهد زنجیره‌ای راه‌اندازی کند که در آن عواید به طور عادلانه و شفاف توزیع شود تا کشاورزان کوچک و کارگران زنجیره تولید بتوانند از زندگی آبرومندی برخوردار شوند.

یک موز چین در یکی از کشورهای تولید کننده. گینوس با BeFrank می‌خواهد زنجیره‌ای راه‌اندازی کند که در آن عواید به طور عادلانه و شفاف توزیع شود تا کشاورزان کوچک و کارگران زنجیره تولید بتوانند از زندگی آبرومندی برخوردار شوند.

 

 

به همین دلیل است که گینوس مطمئن است که برند موز او موفق خواهد شد. «اگر این موز پایدار به نتیجه نرسد، هرگز نمی‌خواهم کسی درباره پایدارتر کردن بخش موز فریاد بزند!» او می‌خندد، اما صدایش ته دل نگران کننده است. بلافاصله پس از آن او با قاطعیت می گوید: «همه ما مسئول یک زنجیره پایدار هستیم. این قیمت های ارزان باید متوقف شود، به همین دلیل است که ما در BeFrank Bananas یک انقلاب واقعی موز را آغاز کرده ایم!

به سمت غذاخوری شرکت در پشت سالن بزرگ میوه و تره بار می رویم. در حین راه رفتن، گینوس به صحبت کردن ادامه می دهد.

بیشتر موزهای موجود در سوپرمارکت ها ارزان هستند. اغلب فقط ۰٫۹۹ یورو به ازای هر کیلوگرم است که فقط می تواند یک “موز استثماری” باشد.

این شامل دستمزدهای ضعیف، پیامدهای زیست محیطی، کار ناسالم و کاهش آب نمی شود. زیرا این هزینه ها در قیمت منتقل نمی شوند، بنابراین مصرف کننده نیز آنها را نمی بیند. به همین دلیل است که ما آن را هزینه های پنهان می نامیم.» اما این بدان معنا نیست که این هزینه ها ناپدید می شوند. “اغلب این جامعه محلی است که باید برای این هزینه بپردازد.”

منصفانه تر از تجارت منصفانه

گینوس توضیح می دهد که تولیدکنندگان معروف، مانند Fairtrade، عموماً خوب عمل می کنند. او می گوید: «خیلی خوب است که مصرف کنندگان بیشتر و بیشتری محصولات Fairtrade را خریداری می کنند.

“اما حتی با چنین گواهی تجارت منصفانه، بسیاری از چیزها تنظیم نشده اند. و بسیاری از مصرف کنندگان این را نمی دانند.» به گفته گینوس، کارها را می توان خیلی بهتر انجام داد. و او می خواهد این را با موز صادق خود ثابت کند.

 

ما هزینه های پنهان را به طور کامل در قیمت مصرف کننده لحاظ خواهیم کرد.

پولی که آزاد می شود توسط BeFrank برای راه اندازی برنامه های اجتماعی و زیست محیطی در کشورهای تولید کننده استفاده می شود. به نقاط جمع‌آوری زباله و پردازش مناسب آن یا تولید موز خنثی از CO2 فکر کنید. ما همچنین می خواهیم ظروف موز فعلی را به خانه هایی برای زندگی کارمندان و خانواده هایشان تبدیل کنیم.»

توزیع گردش مالی یک موز منصفانه. اگر مصرف کننده به ازای هر کیلو موز 2.49 یورو بپردازد، طبق گفته BeFrank Bananas، همه افراد در زنجیره یک ساندویچ سالم به دست خواهند آورد. از تولید کننده تا سوپرمارکت.

توزیع گردش مالی یک موز منصفانه. اگر مصرف کننده به ازای هر کیلو موز ۲٫۴۹ یورو بپردازد، طبق گفته BeFrank Bananas، همه افراد در زنجیره یک ساندویچ سالم به دست خواهند آورد. از تولید کننده تا سوپرمارکت.

اونوقت قیمت موز منصفانه چنده؟

به گفته BeFrank Bananas، یک موز منصفانه قیمتی معادل ۲٫۴۹ یورو در هر کیلو دارد – و نه مانند موز استثمار شده، ۰٫۹۹ سنت در هر کیلوگرم. «با آن قیمت، همه افراد زنجیره می‌توانند زندگی منصفانه‌ای کسب کنند: تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تدارکات، کارخانه‌های رسیده، سوپرمارکت‌ها و متخصصان محصولات تازه.» به گفته گینوس، همه از این افزایش قیمت خوششان نمی‌آید. اما من به گرمی از فروشندگان و مصرف کنندگان موز دعوت می کنم که به این افزایش افتخار کنند. با این قیمت، آنها می توانند نجاتی برای افراد در زنجیره و محیط زیست باشند.

منبع: nederlandvoedselland

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *