بسمه تعالی

جناب آقای موسوی

مدیر محترم سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

احتراما به عرض می رساند در حال حاضر ، سود سردخانه داران بسیار پائین است و بیشتر آنان دچار ضرر و زیان شده اند و عملا امکان سرمایه گذاری جدید و نوسازی و تجهیز صنعت خود را ندارند و بعضاً درآمدشان تکاپوی هزینه های جاریشان راهم فراهم نمی نماید چون سود منطقی از سرمایه خویش برای آنها فراهم نیست.

همانطور که می دانید سرمایه گذاری برای ایجاد و نگهداری یک واحد سردخانه بسیار سنگین و در سالهای گذشته توجیه خود را از دست داده است . درصورتی که به چرخه تولید و عرضه میوه نیم نگاهی بیندازیم متوجه می شویم کمترین آورده نصیب بیشترین سرمایه گذار است بطور مثال یک کیلو سیب درختی برای شش ماه نگهداری در سردخانه با دمای صفر درجه تنها ۱۱۶ تومان است حال قیمت یک کیلو سیب بیش از ۳۰۰۰ تومان درسالی که گذشت بود.

حق العمل سیب در میدان تره بار بین ۷ تا ۱۰ درصد است حدودا ۳۰۰ تومان در یک روز (مقایسه شود با ۶ ماه فعالیت خدماتی)
مغازه داران تا ۳۵ درصد بیش از ۷۰۰ تومان (بر اساس نرخ اتحادیه صنف بار فروشان میوه و تره بار)

حال اگر با نرخ سردخانه مقایسه شود متوجه این واقعیت می شویم که افزایش نرخ در امر سردخانه داری باید منطقی شده تا موجبات کهنگی تجهیزات سردخانه و کاهش کیفیت در نگهداری نشود و روند سرمایه گذاری در این صنعت مهیا گردد.

از مشکلات دیگری که پایین بودن تعرفه نگهداری برای سردخانه داران ایجاد نموده است ، افزایش ریسک نگهداری مواد غذایی است که در سالهای اخیر افزایش چند برابری قیمت مواد خوراکی و پایین ماندن تعرفه نگهداری باعث شده در زمان ایجاد خسارت سردخانه داران دچار مشکلات زیادی شده و نه تنها نتوانند حق خدمات خود را دریافت کنند بلکه باید نسبت به جبران خسارات وارده از منابع خود هزینه نمایند.

بطور مثال یک تن سیب درختی دو میلیون پانصد هزار تومان قیمت دارد که درصورت بروز خسارت باید جبران شود ولی حق نگهداری آن برای شش ماه فقط یکصدو شانزده هزار تومان است این مبلغ برای محصولات دیگر چون خشکبار،گوشت، پنیر وغیره چندین برابر است.
سرمایه گذاران این صنعت دچار نوعی سردرگمی هستند، انتظار آنان از از سازمان ها و مراجع ذیربط این است که صنعت سردخانه که جزو صنایع کشاورزی بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است را مورد حمایت قرار داده و با مشخص نمودن درصدی از مبلغ مواد خوراکی مانند دیگر فعالان در این حوزه (بارفروشان و خرده فروشان) را بابت حق الحفظ مشخص نمایند تا بتوان برای بارهای گران قیمت و ارزان قیمت نرخی از درصد قیمت تعیین نمود تا میزان ریسک نگهداری و هزینه های نگهداری جبران شود.

درپایان متذکر می شویم که فقط در سال جاری بسیاری از کالاها و خدمات مرتبط با سردخانه افزایش چشمگیری داشته اند از آن جمله افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد کارگران/افزایش ۱۰ درصدی هزینه برق/ استهلاک ۷ درصدی تجهیزات/ افزایش ۱۵ درصدی نرخ گاز و افزایش قیمت دلار مبادله ای نسبت به سال گذشته که رشدی ۱۳ درصدی داشته و موجب افزایش قیمت قطعات و لوازم سردخانه که اکثرا خارجی هستند شده و به این هزینه های افزایش قیمت حاملهای انرژی و رکود بازار و خشک سالیهایی که موجب کم شدن بار سردخانه ای شده و فشار مضاعف از طرف اداره دارائی و مالیات بر ارزش افزوده که باید از صاحبان کالایی دریافت کرد که اکثرا کشاورزان و تولیدکننده در باغات و مزارع هستند و دریافت این مبلغ را اجحاف درحق خود می دانند و از پرداخت آن سرباز می زنند را باید افزود ، توقع این است که نرخ حق الحفاظ هم به میزان واقعی افزایش یابد و با واقعی شدن نرخها موجبات سرمایه گذاری در این صنعت مهم و کاهش تخلفات صنفی و افزایش کیفیت نگهداری محصولات نهایی و به دنبال آن کاهش ضایعات غذایی فراهم آید.

پیشاپیش ازحسن توجه و دستور مساعد و عاجل جنابعالی کمال تشکر و امتنان را داریم.

 

انجمن صنفی سردخانه داران استان اصفهان

یک پاسخ به نامه سردخانه داران استان اصفهان به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و درد دل‌های صنف خود
  1. با سلام
    سردخانه داران کل کشور با این عارضه کارشناسی غیر کارشناسی روبرو هستیم مگر میشود با لحاظ نمودن متغییر ها و نکات ارزنده همکاران اصفهان با این اعداد و ارقام بی ربط از این جعبه فکر و تحلیل کارشناسی صادر و منتشر گردد.


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *