مهدی رنگ رونا روز دوشنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق زنجان با اشاره به موضوع برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی از کشورهایی چون روسیه، ازبکستان و ترکمنستان، افزود: دلیل برگشت این محصولات، باقیمانده سموم و یا عدم رعایت استانداردهای کشورهای هدف صادراتی است.

وی نبود الگوی کشت و زنجیره کامل تولید تا مصرف و صادرات را نیز از دیگر دلایل برگشت برخی از محصولات صادراتی ایران عنوان داشت و تصریح کرد: برخی از موضوعات دیگر از جمله کشاورزان مهاجر و عدم رعایت استانداردهای کشت، باعث شده  است تا لزوم ورود تیم های نظارتی سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت به این عرصه، جدی تر احساس شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان، با بیان اینکه در برخی موارد، شاهد آن هستیم که اطلاع رسانی دقیق و به موقعی از سوی وزارت امور خارجه و وزارت های ذیربط، مانند جهاد کشاورزی، در اعلام استانداردهای اعلامی کشورهای مختلف به فعالان اقتصادی و همچنین کشاورزان صورت نمی پذیرد، گفت: در موضوع برگشت فلفل های صادراتی شاهد بودیم که کشور روسیه هفت ماه پیش استانداردهای صادراتی خود را اعلام کرده است اما با دیپلماسی ضعیف اقتصادی که صورت گرفته شاهد یک گپ ۷ ماهه در اطلاع رسانی این موضوع بودیم که موجب ضررهای فراوانی گشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به موقع از سوی نهادها و وزارتخانه‌های ذیربط، یکی از درخواست های جدی فعالان اقتصادی به ویژه در بحث های صادراتی است، اظهار داشت: اطلاع رسانی لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان برای کشت مطابق با استانداردها از جمله وظایفی است که این سازمان و سازمان های وابسته باید انجام دهند.

وی با بیان اینکه در بحث توزیع سموم و کودها باید از ابتدای امر نظارت به صورت جدی باشد، به گونه ای که هیچ اغماضی حتی به صادرکننده صورت نگیرد،تا استانداردهای مذکور به درستی رعایت شود، گفت: اتصال کشاورز به صادرکننده جهت کشت قراردادی و یا کشت با استانداردهای موجود و درخواستی یکی از راهکارهای حل مشکل در زمینه موجود است.

وحید سالک دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز در ادامه با بیان این که دولت باید در همه زمینه ها مسئولیت خود در قبال وظایفش نسبت به فعالان اقتصادی را بر عهده گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه شبکه توزیع و فروش کود در کشور به درستی عمل نمی کند و هیچ نظارتی بر روند و استفاده آن صورت نمی پذیرد.

وی با اشاره به تبعات و ضررهای بازگشت محصولات به فعالان اقتصادی و تجارت و صادرات کشورمان، تصریح کرد: نظارت بر توزیع سموم و کودها موضوع اصلی و حلقه مفقوده در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه، که با محوریت بررسی میزان استفاده کود و سموم در محصولات کشاورزی و مشکلات مربوط به صادرات این محصولات، برگزار شد گزارشی از سوی بخش کارشناسی اتاق بازرگانی زنجان پیرامون افزایش استانداردهای جهانی و لزوم به روز کردن محصولات صادراتی با این استانداردها، موضوع آفات در خاک، بهره وری در تولید و عدم آگاهی برخی از کشاورزان در میزان استفاده از سموم و کود و … ارائه شد.

در این جلسه همچنین تولید و کشت سفارشی، تغییر الگوی کشت و معرفی ارقام جدید، اطلاع از توانمندی‌های موجود، تغییر الگوی کشت با تغییرات و به روز کردن مکانیزاسیون کشاورزی، نظارت بر میزان استفاده از سموم و کود، نظارت بر محصول تولیدی، ورود نیروهای خبره به واحدهای تولیدی و کشت و صنعت، آزمایشگاه‌های بررسی میزان سموم، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زمینه ایجاد سردخانه زیر صفر در استان و اطلاع رسانی به موقع بخشنامه های از سوی وزارتخانه ها و سازمان ها نیز از دیگر مواردی بود که بحث و تبادل نظر شد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *