سال‌هاست به دلیل افزایش قابل توجه تولید انواع میوه از قبیل مرکبات، سیب، محصولات جالیزی و … دیگر نیازی به واردات میوه نداریم و وزارت جهاد کشاورزی به همین دلیل واردات انواع میوه به غیر از موز را ممنوع اعلام کرده و همواره سعی در افزایش صادرات آن‌ها برای کاهش مازاد عرضه و کنترل بازار داخلی داشته است.

اما گویا برخی چشم دیدن این حجم وسیع تولیدات داخلی را ندارند که بی‌توجه به آن دست به واردات انبوهی می‌زنند که جز پر کردن جیب‌شان حاصلی برای کشور و منافع ملی ندارد و تنها میراثی که می‌ماند، وارد شدن آفاتی خانمان‌سوز به باغات چندین ساله و ارزشمند کشور و بیماری‌هایی برای مردم.

به گفته محمدعلی باغستانی میبدی، رییس سازمان حفظ نباتات میوه‌های بدون شناسنامه‌ای که از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند می‌توانند هرگونه مخاطراتی از جمله آفت و سموم بیش از حد مجاز داشته باشند و سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

البته باغستانی اعلام کرده که وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به استانداران مناطق مرزی کشور، خواستار جلوگیری از واردات هرگونه میوه و محصول کشاورزی شده و با توجه به جلسات متعددی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌ایم امیدواریم دیگر شاهد واردات غیرقانونی میوه به کشور نباشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما نکته اینجاست که مگر سال‌ها از اعلام ممنوعیت واردات هر گونه میوه به کشور در بوق و کرنای رسانه‌های داخلی و ابلاغیه گمرک نمی‌گذرد، پس چرا باید واردکنندگان بتوانند به راحتی از خلأهای قانونی استفاده کنند و به اسم واردات پیله‌وری، مزرهای قانونی کشور را دور بزنند و میوه‌های وارداتی ممنوعه و آلوده را آزادانه در بازار میوه عرضه کنند؟

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت جدی باید پیگیر این مساله باشد و از ورود هرگونه محموله مرتبط با محصولات کشاورزی به کشور جلوگیری کند، چراکه اگر این محصولات از طریقی غیر از گمرک به کشور وارد شوند، قرنطینه‌ای در آنجا نیست و سلامت آن میوه نیز مورد ابهام است.

در این میان وی به مردم توصیه کرده که در خرید محصولات مورد نیاز خود از میوه‌های تولید داخل استفاده کنند، چراکه میوه‌های بدون شناسنامه‌ای که از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند می‌توانند هرگونه مخاطراتی از جمله آفت و سموم بیش از حد مجاز داشته باشند که در این صورت مصرف اینگونه محصولات می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

باغستانی تاکید کرد که واردات هر محصول کشاورزی باید از محور قانونی خود و بر اساس ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام شود و باید مواظب باشیم واردات میوه غیر از مبادی رسمی گمرک صورت نگیرد.

باید دید که کدام ساختار یا ماده قانونی مشکل دارد که به برخی سودجویان اجازه می‌دهد به نام واردات پیله‌وری که باید تامین‌کننده نیاز مرزنشینان باشد، بازار داخلی کشور را پر کنند و محموله‌های میوه‌ای که نباید از مناطق مرزی خارج شود سر از پایتخت کشور در می‌آورد؟! و اینکه آیا این جدیت دولت و وزارت جهادکشاورزی در اعلام مخالفت با واردات میوه و جلسات متعدد تا چه حد می‌تواند در کاهش و جلوگیری از این واردات ممنوعه موثر باشد؟

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *