سردخانه پدیده جدیدی نیست. ما مدت‌ها قبل از اختراع یخچال‌ها و فریزرها، مواد غذایی را در دمای سرد نگهداری می‌کردیم، با این درک که با سرد نگه‌داشتن محصولات، ماندگاری بیشتری داشته و کیفیت (و ایمنی آن) حفظ می‌شود.

اما البته، اکنون دیگر از یخ‌خانه‌ها و اتاقک‌های ویکتوریایی برای خنک نگه داشتن کالاها استفاده نمی‌کنیم. ذخیره سازی سرد در مقیاس صنعتی فرآیندی پیچیده و با تکنولوژی بالا است که اغلب با سطوح بالایی از اتوماسیون همراه است. باید اینگونه باشد. در سال ۲۰۱۸، بازار جهانی مواد غذایی منجمد ۲۶۰٫۸ میلیارد دلار ارزش داشت. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۶ با ۴۰ درصد رشد به ارزش پیش‌بینی شده ۳۶۶٫۳ میلیارد دلار برسد.

و این فقط غذای منجمد است. به آن مواد غذایی سرد شده، محصولات دارویی و سایر کالاهایی که نیاز به نگهداری سرد یا سرد دارند اضافه کنید، ایده ای از مقیاس بزرگ زنجیره تامین سرد/منجمد خواهید داشت، که در آن ذخیره سازی بخش اساسی را تشکیل می دهد.

انبار سردخانه

دو عنصر اصلی برای یک انبار سرد وجود دارد: خود انبار و تجهیزات داخل آن، مانند قفسه بندی. گزینه سومی وجود دارد که هر دو را ترکیب می کند – ساختمان های دارای قفسه، که در آن قفسه ها بخشی از ساختار یکپارچه انبار هستند. همه باید نقش خود را در نگه داشتن مرکز در دمای ثابت ایفا کنند.

انبارهای سرد به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که توسط دما تعیین می شود:

  • در یخچال، با دمای کنترل شده در ۰ تا ۱۰ درجه سانتیگراد.
  • منجمد، با دمای کنترل شده ۳۰- تا ۰ درجه سانتیگراد.

هر کدام هدف متفاوتی دارند. هدف یک انبار سردخانه نگهداری محصول (معمولاً مواد غذایی) در دمای مطلوب، جلوگیری از فساد آن و افزایش عمر آن است.

در مقابل، یک انبار فریزر باید محصول را در دمای ثابت نگه دارد تا اطمینان حاصل شود که خطر آسیب یا تغییر در یکپارچگی آن وجود ندارد.
انتخاب سردخانه به جای انباری در فریزر یا بالعکس بر اساس نوع محصولاتی که قرار است نگهداری شوند خواهد بود.

با تعهد دولت‌ها به صفر کردن کربن خالص تا سال ۲۰۵۰ در همه بخش‌ها، این امر چالش خاصی را برای انبارهای سردخانه‌ای که امروزه ساخته می‌شوند، ایجاد می‌کند.

چالش ها و راه حل های ذخیره سازی سرد

نگهداری کالا در سردخانه در انبار چالش هایی را به همراه دارد که باید به آنها توجه شود، از جمله:

  • هنگام در نظر گرفتن هزینه انرژی مورد نیاز برای حفظ سرما، ذخیره سازی سرد گزینه گران تری نسبت به ذخیره سازی در دمای محیط است.
  • کارمندان در دماهای زیر صفر چگونه کار خواهند کرد؟
  • چگونه دما می تواند ثابت باشد، نه فقط در حین ذخیره سازی، بلکه در نقطه ای که کالا دریافت یا ارسال می شود.

با انتخاب دقیق تجهیزات – مانند قفسه و نوار نقاله – می توان بر بسیاری از این چالش ها غلبه کرد که استفاده از فضا را بهینه می کند و خدمات کارآمد را تضمین می کند. اتوماسیون و نیمه اتوماسیون نیز هزینه های سربار را از نظر هزینه های نیروی کار کاهش می دهد.

راه حل های محبوب ذخیره سازی انبار سرد شامل قفسه بندی پالت سیار است که با داشتن تنها یک راهرو عملیاتی، فضای کف را به حداکثر می رساند. این می تواند ۴۰٪ فضای کف را از قفسه بندی پالت معمولی صرفه جویی کند و ظرفیت ذخیره سازی کلی را تا ۸۰٪ افزایش دهد.
گزینه دیگر قفسه‌بندی درایو است که امکان ذخیره‌سازی مقادیر زیادی را فراهم می‌کند و باز هم تا ۹۰ درصد از فضا استفاده موثرتری می‌کند. برای نگهداری کالاهای سرد و سرد ایده آل است.

تمرکز زیاد بر پایداری به این معنی است که سرمایه گذاری در توسعه وسایل نقلیه AGV در محیط های سردخانه افزایش یافته است تا انبارها تا حد امکان کارآمد شوند. اتخاذ یک سیستم شاتل پالت نیروی انسانی و نیاز به لیفتراک را کاهش می دهد و برای انبارداری با سطوح SKU پایین مناسب است و به یک سیستم ذخیره سازی کارآمد و در عین حال فشرده نیاز دارد.

برای انبارهای سردخانه با گردش محصول بالا، راه حل های جریان پالت امکان دسترسی سریع را فراهم می کند و تا ۶۰٪ فضای جریان کمتری را استفاده می کند.

سایر عوامل برای ذخیره سازی سرد موفق

ملاحظات زیادی فراتر از خود انبار و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد.

به عنوان مثال، ورودی و خروجی هایی که کالاها دریافت و ارسال می شوند باید تا دمای مناسب خنک شوند. داشتن یک سیستم قفل هوای ایمن، با دو در که هرگز همزمان باز نمی شود، رایج است، که به جلوگیری از خروج سرما یا تراکم یا تجمع یخ کمک می کند.

تهویه خوب برای حفظ دمای ثابت در سراسر آن ضروری است و دوباره به جلوگیری از یخ یا تراکم کمک می کند.


ما  در دانش تدبیر برنا می توانیم در مورد همه این عوامل و همچنین راه حل های مناسب ذخیره سازی برای انبار سردخانه شما مشاوره دهیم. برای صحبت با ما در مورد ساخت سردخانه لطفا با ما تماس حاصل نمایید. ما راه حل های باکیفیتی ارائه می دهیم .

منبع: Gonvarri Material Handling

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *