نادر رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آمار فقط متعلق به سردخانه هایی هستند که سازمان جهاد کشاورزی برای آنها مجوز صادر است و آمار سردخانه هایی که سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز صادر کرده، درج نشده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۲۶۰ نفر در ۴۵۲  واحد سردخانه ای استان فعالیت دارند که با افزایش سردخانه های دارای جواز تاسیس در ماههای اینده این تعداد به بیش از سه هزار نفر خواهد رسید.

سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر صدور موافقت اولیه برای تاسیس سردخانه براساس تصمیم شورای برنامه ریزی استان ممنوع بوده و یا با محدودیت انجام می شود.

رحیمی اظهار کرد: مشکلات سردخانه های استان توسط مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی احصا شده و در راستای حل و رفع مشکلات هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: پراکنش نامناسب، مستهلک بودن تجهیزات برخی سردخانه ها، به روز نبودن سیستمهای تجهیزات سردخانه ای و کمبود سردخانه های زیر صفر درجه از مواردی است که نیازمند بررسی و برنامه ریزی است.

سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: جلوگیری از خام فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توسعه صنایع تبدیلی و غذایی با رویکردهای مختلف از جمله تولید محصولات فرآوری شده با مزیت اقتصادی و صادراتی، توسعه کشت محصولات کم اب بر از جمله انگور و گیاهان دارویی و بهره گیری از تکنولوژیهای نوین از اهم این موارد است.

رحیمی اظهار کرد: توسعه ظرفیت ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه های اتمسفریک و سردخانه های زیر صفر درجه، بازسازی و نوسازی واحد های سردخانه ای، پیگیری موضوع معرفی صنایع تبدیلی غذایی جدید توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز از راهبردهای مد نظر است.

آذربایجان غربی سالانه ۶.۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازار می کند بخشی از این محصولات در سردخانه ها جهت صادرات در ایام سال و یا مصرف داخلی ذخیره سازی می شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *