اکبر کرامتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فساد پذیری محصولات کشاورزی، افزود: میزان صادرات روزانه سیب درختی از محل گمرکات آذربایجان غربی به طور میانگین روزانه یکهزار تا یکهزار و ۴۰۰  تن است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برای هر کیلو سیب درختی ۳۵ هزار ریال تعرفه وارداتی از سوی کشورهای مقصد وضع شده است، به منظور روان سازی صادرات این محصول اقداماتی از طریق وزارت امور خارجه برای تسهیل روند صادرات به کشورهای مقصد از جمله افغانستان، پاکستان و ازبکستان در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: پیشنهاد تخصیص یارانه برای صادرات و رفع تعلیق کارت بازرگانی صادر کنندگانی که اقدام به برگشت ارز نکرده اند نیز در حال پیگیری است.

کرامتی با اشاره به کاهش میزان صادرات به کشورهای اورآسیا، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل، پیگیری افزایش روند صادرات از طریق حمل و نقل دریایی از مسیر خلیج فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و آذربایجان غربی تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی، گفت: این عوامل در کنار قوانین وضع شده در زمینه صادرات سیب از مهمترین موانع صادراتی در این بخش است.

به گزارش ایرنا، هم اینک سیب قرمز درجه یک به قیمت ۹۰ تا ۱۱۰ هزار ریال و سیب زرد نیز به قیمت ۱۱۰ تا ۱۳۰ به کشورهای خارجی صادر و یا در بازار داخلی به فروش می رسد.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی رتبه نخست تولید سیب کشور را داراست که ۳۰ درصد آن به سیب صنعتی تبدیل می‌شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *