نبود برنامه‌ریزی برای تولیدات کشاورزی در استان اصفهان سال‌هاست که تولید کنندگان این عرصه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و برای نمونه می توان به تبدیل ۲۰ هزار تن سیب زمینی فریدن در سال گذشته به خوراک دام اشاره کرد.

امسال نیز تراژدی محصولات روی زمین مانده برای پیازکاران فریدنی تکرار شده و نکته مهم این است که پیاز به دست آمده در فریدن سفید است و می‌توان حداکثر آن را به مدت یک هفته در انبارها نگهداری کرد.

نبود برنامه ریزی برای فروش تولیدات کشاورزی در فریدن

ناعم عبداللهی یکی از عمده پیازکاران شهرستان فریدن در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل اصلی نبود بازار فروش برای پیاز را برنامه‌ریزی نادرست جهاد کشاورزی برای تولیدات کشاورزی در این منطقه می‌داند و ادامه می‌دهد: نبود برنامه‌ریزی باعث شده است که کشاورزان در نوع کشت سرگردان باشند.

وی هزینه کشت پیاز در هر هکتار را ۳۵ میلیون تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این در حالی است که در حال حاضر محصول را با کمترین قیمت از کشاورز خریداری می‌کنند که حتی هزینه‌های کشت کشاورز نیز تامین نمی‌شود.

این کشاورز شهرستان فریدن افزایش تعرفه صادرات پیاز به عراق را از جمله دلایل روی زمین ماندن محصولات پیاز کشاورزان فریدن می‌داند و می‌افزاید: این در حالی است که به ظاهر و بنابر اعلام غیر رسمی مسئولان بازار داخلی اشباع شده است.

دلالان قصد دارند مابه‌التفاوت تعرفه صادرات را از جیب کشاورزان بپردازند

اما احمد عبداللهی دیگر کشاورز پیاز کار دامنه‌ای برداشت همزمان پیاز در استان‌های اصفهان، تهران، البرز، همدان و خراسان رضوی را دلیل اصلی روی زمین ماندن محصولاتشان می‌داند و می‌گوید: نوع محصول برداشت شده در این استان‌ها نیز یکسان است و این امر زمینه ساز اشباع بازار داخلی و برآورده شدن نیاز داخل است.

وی که از صادرات پیاز فریدن به کشورهای عراق ،تاجیکستان و روسیه در سال‌‌های گذشته خبر می‌دهد، می‌افزاید: این در حالی است که تعرفه این کشورها برای صادرات بالا رفته است و برخی دلالان قصد دارند جبران این مابه‌التفاوت تعرفه را از جیب کشاورزان بپردازند.

۸۰ هکتار اراضی کشاورزی فریدن زیر کشت پیاز است

رامین رستمی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فریدن در گفتگو با خبرنگار مهر سطح زیر کشت پیاز این منطقه را یک هزار  هکتار اعلام می‌کند و می‌گوید: در هر هکتار ۸۰ تن پیاز برداشت می‌شود که بر این اساس در حال حاضر ۸۰ هزار تن پیاز در شهرستان فریدن قابل برداشت است.

وی که از رکود بازار فروش پیاز در کشور خبر می‌دهد، اضافه می‌کند: در حال حاضر پیاز را با قیمت ناچیزی خریداری می‌کنند و این در حالی است که در نظر داریم وقتی که قیمت‌ها در بازار بهتر شود نسبت به فروش پیازها اقدام کنیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی که معتقد است فروش پیاز در سال‌های گذشته خوب بوده است و به همین دلیل کشاورزان در سال جاری نسبت به کشت این محصول اقدام کرده‌اند، ادامه می‌دهد: کشاورزان به این نوع محصول به عنوان کشت پردرآمد نگاه می کردند و به همین دلیل در این وضعیت هستند.

وی در خصوص ارایه الگوی کشت مناسب به کشاورزان نیز می‌گوید: ما دوره‌های آموزشی را در طول سال برای کشاورزان برگزار می‌کنیم.

رستمی اضافه می‌کند: کشت گیاهان دارویی را برای کشاورزان فریدن در دستور کار قرار دادیم و این در حالی است که از سوی کشاورزان استقبال خوبی صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارایه تسهیلات به کشاورزان برای تغییر الگوی کشت نیز می‌گوید: تسهیلات در نظر گرفته شده برای کشاورزان در حوزه سرمایه‌های در گردش بوده است که به کشت‌های خاص اختصاص می‌یابد.

رئیس اداره چهاد کشاورزی شهرستان فریدن همچنین ترویج کشت محصول جدید در بین کشاورزان این شهرستان را امری سخت توصیف کرد.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *